Ви є тут
НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ РИНКУ ЦУКРУ
У статті проведено моніторинг виробництва та споживання продукції бурякоцукрового підкомплексу. Розглянуто
законодавче регулювання ринку цукру в Україні. Проаналізовано обсяги виробництва цукру квоти «А» в розрізі
бурякосійних областей України за останні роки. Запропоновано напрями удосконалення механізму державного
регулювання ринку цукру в умовах глобалізації.
Ключові слова: ринок цукру, державне регулювання, квоти, цінова політика.
11
Таблиця 4 – Динаміка мінімальних та максимальних інтервенційних цін на цукор, грн/т
Мінімальна
інтервенційна
ціна, грн/т
Максимальна
інтервенційна
ціна, грн/т
Маркетинговий
рік
Назва та реквізити законодавчого акта
без
ПДВ
вкл.
ПДВ
без
ПДВ
вкл.
ПДВ
2010/2011
Наказ Мінагрополітики України «Питання діяльності Аграрного
фонду на організованому аграрному ринку у 2010-2011
маркетинговому періоді» від 23 лютого 2010 р., № 78
5583,3 6700,0 6416,7 7700,0
2011/2012
Наказ Мінагрополітики України «Питання діяльності Аграрного
фонду на організованому аграрному ринку у 2011-2012
маркетинговому періоді» від 10 лютого 2011 р., № 17
6416,7 7700,0 7083,3 8500,0
2012/2013
Наказ Мінагрополітики та продовольства України «Питання
діяльності Аграрного фонду на організованому аграрному ринку у
2012-2013 маркетинговому періоді» від 14 березня 2012 р., № 125
5416,7 6500,0 6083,3 7300,0
Джерело: сформовано автором.
Порівняння динаміки середніх оптово-відпускних цін на цукор з мінімальними і
максимальними інтервенційними цінами свідчить, що фактичні середні ціни реалізації цукру
значно нижчі як мінімальних, так і максимальних інтервенційних цін. Таким чином, ще один
вагомий важіль державного регулювання ринку цукру виявився недієвим.
Висновки. Результати дослідження переконують, що специфіка дії ринкових законів у сфері
виробництва і реалізації вітчизняного цукру потребує запровадження дієвого механізму
регулювання ринку цукру з використанням для цього системи адміністративних, організаційних,
правових та економічних важелів з урахуванням світового досвіду та національних традицій
функціонування цукробурякового підкомплексу. Існує потреба внесення змін до Закону України
«Про державне регулювання виробництва і реалізації цукру», в якому слід передбачити
регулювання виробництва та функціонування ринку цукру в умовах членства України в СОТ та
розширення співпраці з Європейським Союзом.
Крім того, необхідне удосконалення державного цінового регулювання ринку цукру в Україні,
що передбачає: по-перше, формування державного інтервенційного фонду цукром та здійснення
державної аграрної інтервенції з метою підтримки належного рівня продовольчої безпеки
держави; по-друге, своєчасне і в необхідних обсягах оперативне застосування товарних і
фінансових інтервенцій на цукор за реалізації його на організованому аграрному ринку, щорічне
уточнення мінімальних і максимальних інтервенційних цін для ефективного застосування
інтервенцій з урахуванням інфляції та індексів цін; по-третє, запровадження державних заставних
закупівель цукру як форми кредитування та захисту виробників від несприятливих цінових
коливань на аграрному ринку.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Закон України «Про державне регулювання виробництва і реалізації цукру» від 17 червня 1999 р. № 758 //
Відомості Верховної Ради України. – 1999. – № 32. – Ст. 268.
2. Постанова КМУ «Про деякі питання державного регулювання виробництва і реалізації цукру» від 2 червня
2000 р. № 868 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/868-2000-п
3. Постанова КМУ «Про державне регулювання виробництва цукру та цукрових буряків у період з 1 вересня 2011 р.
до 1 вересня 2012 р.» від 2 березня 2011 р. № 179 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/
laws/show/179-2011-п
4. Інформація про підсумки роботи НАЦУ “Укрцукор” в 2011 році [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://sugarconf.com/custom/files/ua_2012_04/mat_conf/24-58.pdf
5. Закон України «Про встановлення тарифної квоти на ввезення в Україну цукру-сирцю з тростини» від 30
листопада 2006 № 404-V // Відомості Верховної Ради України, 2007. – № 4. – Ст. 39.
6. Наказ Мінагрополітики «Про розподіл між суб’єктами господарювання обсягів поставки цукру квоти “А” на
внутрішній ринок у період з 1 вересня 2011 року до 1 вересня 2012 року» від 7 квітня 2011 р. № 119 [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://sugarua.com/ua/39/lists/1125
7. Оперативно-статистичні матеріали цукровиків України «Бурякоцукровий комплекс України» – К.: Цукор
України, 2012. – 201с.
8. Інформація про підсумки роботи НАЦУ “Укрцукор” в 2012 році [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.sugarconf.com/custom/files/ua_2013_03/40-66%20jar4uk.pdf 9. Постанова КМУ «Про державне регулювання виробництва цукру та цукрових буряків у період з 1 вересня 2012 р.
до 1 вересня 2013 р.» від 11 квітня 2012 р. № 290 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/
laws/show/290-2012-п
10. Закон України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24 червня 2004 р. № 1877-ІV //
Відомості Верховної Ради України. – 2004 – № 49. – Ст. 527.
11. Постанова КМУ «Про затвердження обсягів формування державного інтервенційного фонду у 2012/13
маркетинговому періоді» від 05 березня 2012 р. № 172 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua
12. Наказ Мінагрополітики «Питання діяльності Аграрного фонду на організованому аграрному ринку у
2011-2012 маркетинговому періоді» від 10 лютого 2011 р. № 17 [Електронний ресурс] – Режим доступу:
http://zakon1.rada.gov.ua
13. Наказ Мінагрополітики «Питання діяльності Аграрного фонду на організованому аграрному ринку у
2012-2013 маркетинговому періоді» від 14 березня 2012 р. № 125 [Електронний ресурс] – Режим доступу:
http://zakon1.rada.gov.ua
Долучення | Розмір |
---|---|
artimonova.pdf | 499.15 КБ |