Ви є тут

Розвиток світового та вітчизняного ринку кісточкових плодів

Проаналізовано сучасний стан кон’юнктури вітчизняного ринку кісточкових плодів, цінову ситуацію, розвиток зовнішньої торгівлі. Розглянуто питання виробництва та реалізації плодів у світі. Встановлено, що за обсягом світового виробництва перше місце серед кісточкових займають персики та нектарини. Лідером серед світових виробників кісточкових є Китай.

Визначено, що потреби населення України в кісточкових плодах щодо норми споживання через його низький платоспроможний попит задовольняються лише на 70 %. Аргументовано, що через зосередження основного виробництва цих плодів у господарствах населення наявна диференціація у рівні споживання, адже хаотичність виробництва та продаж не можуть забезпечити рівномірності та достатності. Зроблено висновок, що вітчизняні кісточкові плоди залишаються менш конкурентоспроможними за цінами, ніж імпортовані, через неналагоджену інфраструктуру та недостатню державну підтримку ринку продукції садівництва.

Метою дослідження є розкриття особливостей формування кон’юнктури світового і вітчизняного ринків плодів кісточкових культур та обґрунтування майбутніх перспектив розвитку. Варіативність ринку кісточкових плодів виявляється у зміні його кон’юнктури, вивчення якої здійснювалося за сукупністю економічних показників, розділених на групи: виробництво, внутрішній товарообіг, зовнішня торгівля, ціна. У процесі досліджень використовувалися діалектичний метод пізнання ринкових процесів та системний підхід, методи аналітичних узагальнень, статистичного порівняння, конструктивно-розрахунковий, абстрактно-логічний.

Встановлено, що за структурою та насиченням ринок плодів кісточкових культур є недостатньо ефективним і потребує додаткового розширення якісної товарної пропозиції для забезпечення потреб споживачів. Підґрунтям для цього має бути нарощування обсягів виробництва садівницькими підприємствами, що потребує додаткової державної підтримки, зокрема, в аспекті ціноутворення, інвестування,кредитування та страхування. Актуальною залишається проблема збуту кісточкових плодів, що обумовлено недостатнім розвитком переробної галузі та незабезпеченістю підприємств сховищами для зберігання, що обмежує формування товарних партій плодів для експорту.

 Обґрунтовано, що в найближчій перспективі для оптимального забезпечення потреб споживачів плодовими необхідно розробити довгострокову програму розвитку внутрішнього ринку плодів кісточкових культур на основі враховування можливостей фінансової державної підтримки галузі садівництва та прогнозних показників забезпечення попиту.

Ключові слова: ринок, кісточкові плоди, споживання, пропозиція, попит, експорт, імпорт, ціна.

 

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Економіка та організація промислового садівництва України: монографія / Шестопаль О. М. та ін.; за ред. Шестопаля О. М. Київ: ННЦ «ІАЕ», 2010. 334 с.

2. Барабаш Л. О., Мазур К. В. Розвиток промислового садівництва в умовах євроінтеграційних процесів. Економіка АПК. 2019. № 12. С. 69-78. DOI: https://doi.org/10.32317/2221%2D1055.201912069.

3. Нікішина О. В. Логістична структура товарного ринку: теоретичні положення та прикладні аспекти. Економіка харчової промисловості. 2019. Т. 11, № 2. С. 20-30. DOI: https://doi.org/10.15673/fie. v11i2.1391.

4. Лозова Т. П. Тенденції а проблеми логістичного розвитку ринку плодово-ягідної продукції України. Економічні інновації. 2019. Т. 21. №. 2. С. 70-82. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ ecinn_2019_21_2_8.  

5. Кернасюк Ю. В. Галузь садівництва: розвиток, тенденції та перспективи. Агробізнес сьогодні: газета підприємців АПК. 2020. №17. С.14-19.

6. Черевко О. В., Франів І. А., Корпало І. Р. Інноваційно-інвестиційний розвиток плодово-ягідної галузі в регіонах України. Економіка та суспільство. 2021. Т. 28. DOI: https://doi.org/10.32782/2524- 0072/2021-28-55.

7. Тупчій О. С. Інтенсіфікація як невід’ємний складник сучасного промислового садівництва. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Т. 12, № 2. С. 134-138. URL: http://nbuv. gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2017_12%282%29__30.

8. Галат Л. Державна фінансова підтримка галузі садівництва як фактор підвищення її конкурентоспроможності. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2021. №6. С. 44-55. DOI: https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.6.5.

9. Колокольчикова І. В. Принципи сегментування ринку плодово-ягідної продукції півдня України. Причорноморські економічні студії. 2019. T. 45. С. 27-32. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/ handle/123456789/9643.

10. Сакун А. Ж., Пантюк І. А. Впровадження маркетингової діяльності на підприємствах – виробниках плодоягідної продукції. Таврійський науковий вісник. Серія: Eкoноміка. 2020. Вип. 1. С. 154–161. URL: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index. php/journal/article/view/20/19.

11. Salo I., Kopytets N., Cheremisina S., Voloshyn V. Influence of economic cycles on the development of elements of the industry structure of the food market. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science. 949. 2022. DOI: https://doi.org/10.1088/1755- 1315/949/1/012036.

12. Стасюк Б. Б. Тенденції змін плодово-ягідного ринку України. Вісник НУВГП. Серія «Економічні науки». 2023. Вип. 2 (102). С. 286-296. DOI: https://doi.org/10.31713/ve2202324.

13. Комендантова А., Доброва Н. Аналіз розвитку ринку плодово-ягідної продукції в Україні. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2018. № 6-7 (258-259). С. 75- 90. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nv_2018_6-7_7.

14. Матвійчук Н. П. Аналіз ринку плодово-ягідної продукції України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія :Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2017. Вип. 12(2). С. 18-23. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2017_12%282%29__6.

15. Козіна Т. В. Потенціал садівництва та напрями його ефективного використання в умовах Поділля. Подільський вісник: сільське господарство, техніка, економіка. 2023. Вип. 1 (38). С. 20-25. DOI: https://doi.org/10.37406/2706-9052-2023-1.3.

16. Сімахіна Г. О., Камінська С. В., Литвинець Л. Ф. Характеристика ресурсних складових інноваційного підприємства з виробництва заморожених плодів і ягід. Наукові праці НУХТ. 2020. Т.

26. №1. С. 125-133. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/ handle/123456789/31536.

17. Protzman E. Stone Fruit: World Markets and Trade. 2023. Sep. Vol. 19. P. 1-8. URL: https://apps. fas.usda.gov/psdonline/circulars/StoneFruit.pdf.

18. Nguyen H.V. Organic food purchases in an emerging market: The influence of consumers’ personal factors and green marketing practices of food stores. International journal of environmental research and public health.2019. No. 16(6). P. 10-37. DOI: https:// doi.org/10.3390/ijerph16061037.

19. Food and Agricultural Organization of the United Nations. [Електронний ресурс]. URL: https://www.fao.org/faostat/en/#home.

20. Офіційний сайт Державної служби статистики України. [Електронний ресурс]. URL: http:// www.ukrstat.gov.ua.

21. Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку виноградарства, садівництва і хмелярства : Постанова Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 р. № 587 (зі змінами). URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/587-2005-%D0%BF#Text.

22. Про затвердження Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 р. № 738 (зі змінами) URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/738-2022-%D0%BF#Text.

23. Сало І. А. Розвиток ринку плодів в Україні. Київ: ННЦ «ІАЕ», 2013. 394 с.

24. Офіційний сайт Міністерства фінансівУкраїни. [Електронний ресурс]. URL: https://index.minfin.com.ua/markets/wares/prods/fruits-vegetables/.

 

 

ДолученняРозмір
PDF icon salo_1_2024_85-94.pdf522.97 КБ