Ви є тут
Фінансова стійкість громад як основа розвитку соціальної інфраструктури сільських територій
У статті розглянуто питання щодо впливу фінансової стійкості територіальних громад на забезпечення стабільного функціонування та розвитку соціальної інфраструктури сільських територій. Метою дослідження є проведення аналізу фінансової стійкості територіальних громад та визначення її впливу на розвиток об’єктів соціальної інфраструктури сільських територій та розроблення пропозицій щодо покращення фінансового забезпечення соціальної сфери. Узагальнено поняття фінансової стійкості громад та виділено чинники зовнішнього та внутрішнього середовищ, які на неї впливають. Аргументовано, що фінансову стійкість доцільно розглядати в аспекті спроможності впливати на розвиток соціальної інфраструктури населених пунктів, у результаті чого досягається розвиток та модернізація об’єктів соціальної інфраструктури та підвищення якості життєдіяльності жителів сільських територій. Виявлено, що 495 ТГ країни (або 34,4 % від загальної їх кількості) мають високий рівень фінансової стійкості, 314 ТГ (21,8 %) – оптимальний, 200 (13,9 %) – задовільний, 247 (17,2 %) – низький, а 182 ТГ (12,6 %) – критичний. Розраховано, що у 38 % громад з високою фінансовою стійкістю не проходили бойові дії, а на території 21 % відбувалися. Виділено громади, які мають критичну фінансову стійкість (35 % із областей у зоні бойових дій). Встановлено, що складний процес фінансового забезпечення спостерігається у Закарпатській області, де 69 % громад увійшли до групи із незадовільною та критичною фінансовою стійкістю, в Чернівецькій області таких ТГ 61,5 %, Івано-Франківській – 51,6 %, Тернопільській – 40 %, а у Волинській – 37 %, що є доказом незадовільної роботи з управління органів місцевого самоврядування. Доведено, що більшість ТГ адаптувалися до сучасних умов і переважно мають фінансову спроможність для фінансування видатків на розвиток громади, підтримку ЗСУ, проведення заходів з оборони громади, підтримки ВПО та подолання наслідків збройної агресії рф. Розраховано, що високі суми видатків на культуру, фізкультуру і спорт у розрахунку на одного жителя у 2023 р. витрачали громади Полтавської області – 669 грн, Київської – 546, Сумської – 564 та Кіровоградської – 539 грн, що обмежує розвиток соціальної інфраструктури. Однак у частково окупованих областях видатки за цією статтею були найнижчими, що цілком логічно, оскільки забезпечення повноцінного функціонування громад там є практично неможливим Доведено, що найвищими видатками на культуру, фізкультуру і спорт на одного жителя, а саме 1320 грн, відзначилися ТГ сьомої групи, які також забезпечили високі видатки на утримання апарату управління на 1 жителя – 3159 грн, що свідчить про мотивацію результативності органів місцевого самоврядування. Водночас перша та друга групи ТГ забезпечили у 2023 р. виплати на культуру, фізкультуру та спорт на одного жителя лише у обсязі, відповідно, 45 та 161 грн, що становить 3,4 та 12,2 % аналогічного показника першої групи громад. Отже, у проблемних громадах соціальна інфраструктура перебуває у критичному стані, можливості повноцінного її функціонування та оновлення відсутні, що вимагає використання такими ТГ інструментів антикризового менеджменту та передбачає запровадження дієвої державної та регіональної підтримки.
Ключові слова: фінансова стійкість, територіальні громади, соціальна інфраструктура, видатки та надходження бюджету, видатки на культуру, фізкультуру і спорт.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Пасєка І., Кінаш І. Втрати соціальної інфраструктури України під впливом війни. Herald
of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 2024. 330(3). С. 323-329. URL: https://doi. org/10.31891/2307-5740-2024-330-49
2. Гончаренко І. Соціальна інфраструктура сільських територій регіону в контексті запровадження стратегії смарт-спеціалізації. Інноваційна економіка, 2024. № 3. С. 200-207. URL: https:// inneco.org/index.php/innecoua/article/view/1296
3. Беновська Л. Соціальна інфраструктура територіальних громад: інтереси стейкхолдерів. Галицький економічний вісник. 2021. No. 69 (2). С. 14–23. DOI: https://doi.org/10.33108/ galicianvisnyk_tntu2021.02.014
4. Стійкість громад: проблеми та рішення у прогнозуванні та реагуванні на кризи та загрози, спричинені повномасштабною війною. Звіт про дослідження. URL: https://kse.ua/wpcontent/uploads/2023/03/KSE-Institute-zvit-izdoslidzhen...
5. Рєзнікова О., Войтовський К., Лепіхов А. Організація системи забезпечення національної стійкості на регіональному і місцевому рівнях. Київ: НІСД. 2021. 140 с. URL: https://doi. org/10.53679/NISS-analytrep.2021.08
6. Височин А., Височин Д., Щербак І. Аналіз ризиків і вразливостей у фінансовій стійкості територіальних громад. Економіка та суспільство, 2024. Вип.(63). URL: https://doi.org/10.32782/2524- 0072/2024-63-32
7. Герасимчук В. Теоретичні аспекти розвитку сільських територій в Україні: проблеми та шляхи вирішення. Економіка та суспільство, 2022. Вип. (45). URL: https://doi.org/10.32782/2524- 0072/2022-45-88
8. Парубець О., Дуброва Ю. Реформування механізму забезпечення фінансової безпеки територіальних громад України в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, 2024. (67). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-163
9. Мунько А. Ю. Політика фінансової безпеки територіальних громад: розробка, реалізація, оцінювання. Таврійський науковий вісник. Серія: Публічне управління та адміністрування. 2022. No 1. С. 66-72. DOI: https://doi.org/10.32851/tnvpub.2022.1.9
10. Східницька Г. В., Шматковська Т. О., Хірівський, Р. П. Фінансова безпека територіальних громад в умовах децентралізації під час дії військового стану. Актуальні питання економічних наук. 2025. Вип (7). URL: https://doi.org/10.5281/ zenodo.14679278
11. Грубляк О., Жаворонок А. Особливості фінансування соціальних послуг в умовах децентралізації. Наукові інновації та передові технології. 2024. No. 2 (30). С. 783–795. DOI: https://doi. org/10.52058/2786-5274-2023-14(28)
12. Шубалий О. М., Гриник І. С. Аналіз поведінки територіальних громад регіону в умовах війни щодо фінансового забезпечення сталого розвитку. Економічні науки. Серія: Регіональна економіка. 2023. No. 20 Вип (79). С. 244-250. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2023-20(79)-30
13. Головашенко Ю. Інформаційно-аналітичне забезпечення оцінювання сталого розвитку соціальної інфраструктури сільських територій. Сталий розвиток економіки. 2024. Вип. 4 (51). С. 267– 275. DOI: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024- 51-38
14. Химинець В. В., Головка А. А., Жаліло Я. А. Економічні засади сприяння згуртованості громад: аналіт. доп. Київ: НІСД, 2022. 52 с. DOI: https:// doi.org/10.53679/NISSanalytrep.2022.08
15. Фаринович І., Волошин О. Аналіз ефективності виконання бюджетів територіальних громад в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, 2024. Вип. (68). DOI: https://doi. org/10.32782/2524-0072/2024-68-129
16. Грубляк О., Жаворонок А. Особливості фінансування соціальних послуг в умовах децентралізації. Наукові інновації та передові технології. 2024. No 2 (30). С. 783–795. DOI: https://doi. org/10.52058/2786-5274-2023-14(28)
17. Джегур Г. В. Фінансова спроможність громад: особливості в умовах сучасних викликів. Публічне урядування, 2024. Вип. (40). С.58- 71. URL: https://doi.org/10.32689/2617-2224-2024- 3(40)-8
18. Крайник О., Федорчак О. Фінансування розвитку територіальних громад в умовах децентралізації. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2022. Том 2 (43). С. 118–125. DOI: https://doi.org/10.55643/ fcaptp.2.43.2022.3558
19. Осадчук Н. В. Оцінка рівня фінансової спроможності територіальних громад: методичні підходи. Наукові перспективи. 2024. No 2(44). С. 797–810. DOI: https://doi.org/10.52058/2708- 7530-2024-2(44)-797-810
20. Казюк Я., Венцель В., Герасимчук І. Оцінка фінансової спроможності територіальних громад за підсумками 2023 року. URL: https:// decentralization.ua/news/17881
Долучення | Розмір |
---|---|
![]() | 926.77 КБ |