Ви є тут

Удосконалення системи управління якістю освітньої діяльності закладу вищої освіти

 
Узагальнено результати досліджень вітчизняних та зарубіжних вчених щодо існуючих моделей системи якості, практик функціонування систем управління якістю, підходів до оцінювання показників діяльності освітньо-наукової організації. Виокремлено та проаналізовано принципи моделі Європейського фонду управління якістю (EFQM) та моделі збалансованої системи показників (BSC) на основі аналізу практики функціонування системи управління якістю та її показників при проведенні процедур атестації і акредитації. Визначено основні орієнтири і принципи процесу удосконалення системи управління якості освіти закладу вищої освіти як важливого інструменту конкурентоспроможності університету. Виділено специфічні особливості організаційної структури закладів вищої освіти, функції ЗВО як системи соціально-економічної діяльності та визначено принципи, на яких має базуватися побудова системи менеджменту якості в ЗВО. Визначено роль та основні елементи системи якості освітньої діяльності в стратегічному управлінні ЗВО. Запропоновано модель збалансованого оцінювання результативності управління якістю освіти, яка передбачає дві складові оцінювання: перспективи управління і перспективи оцінювання. Сформовано об'єкти можливостей (цілі, стратегії, партнерство, ресурси, організаційна культура, залучення зацікавлених сторін) та показники результатів (задоволення здобувачів, клієнтів, співробітників та інших стейкхолдерів). Визначено алгоритм удосконалення системи забезпечення якості освітньої діяльності закладу вищої освіти та обґрунтовано необхідність адаптації практичного його застосування до специфіки закладу, зокрема системи менеджменту, менеджменту якості освіти та стратегічного управління. Зроблено висновок, що процес удосконалення повинен орієнтуватися на стандарти та рекомендації забезпечення якості вищої освіти Європейського простору, діючу національну систему забезпечення якості освіти та нормативні документи щодо діяльності системи забезпечення якості освіти конкретної організації. Автором у рамках запропонованої збалансованої системи оцінки результативності системи менеджменту наголошено, що формування показників діяльності ЗВО повинно базуватися на аналізі карти стратегічних індикаторів університету, в якій доцільно гнучко адаптувати структуру організації за напрямками: розвиток, процеси, споживачі, фінанси. Із цією метою доцільно обирати взаємопов'язані між собою стратегічні перспективи розвитку ЗВО і згідно з ними розробляти систему показників. Доведено, що для налагодженої роботи системи менеджменту управління якістю ЗВО необхідно забезпечити зв'язок між оцінюваними показниками всіх видів діяльності ЗВО та процесом формування стратегічних завдань менеджменту університету при розробці стратегії розвитку та досягненні поставлених цілей.
Ключові слова: заклад вищої освіти, конкурентоспроможність, культура якості, освітня діяльність, показники діяльності організації, система забезпечення якості, стейкхолдери, управління якістю освіти.

 

1. Markina I. A., Chykurkova A. D., Dudziak O. A., Opaliuk T. L., Dobrenko I. A. Globalization-induced changes in higher education manageent in Ukraine. International Journal of Educational Management.2019. Vol. 33, No 6. P. 1291–1302.DOI: 10.1108/IJEM-01-2019-0037.
2. Tsymbalenko N. V. Competitiveness management of Ukrainian higher educational institutions. Scientifc bulletin of Polissia. 2018. No 2 (14). P. 124–128.
3. Hryhorash O., Bocharov D., Korneyev M., Rudyanova T., Hryhorash T. The quality of higher education and its funding in countries with different levels of socio-economic development. Knowledge and Performance Management. 2022. Issue 1. Vol. 6. P. 49–61.
4. Hryhorash O., Chentsov V., NurgalievaA., Hryhorash T. State funding of higher education as a factor of ensuring its quality: experience of the European countries. Public and Municipal Finance. 2020. Issue 1. Vol. 9. P. 60 – 69.
5. Загірняк Д. М. Послуги вищої освіти: структура пропозиції та рівень конкуренції. Економіка та право. Серія: Економіка. 2018. №1(49). С. 105 – 116.
6. Kongolo M. Management of Higher Education Institutions in Uncertain Times: The Perspectives of University College. Journal of Social Science Studies. 2019. Vol. 6. No. 2. P. 97–107. DOI: 10.5296/jsss.v6i2.14556.
7. Storberg-Walker J., Torraco R. Change and Higher Education: A Multidiscyplinary Approach. 2004. P. 811–818. URL: https://fles.eric.ed.gov/fulltext/ED492430.pdf.
8. Sporn B. Management in Higher Education: Current Trends and Future Perspectives in European Colleges and Universities. The Dialogue between Higher Education Research and Practice. 2003. P. 97–107.
9. Якість вищої освіти: теорія і практика: навчально-методичний посібник. за наук. ред. А. Василюк, М. Дей; кол. авторів: А. Василюк, М. Дей, В. Базелюк та ін. НАПН України, Університет менеджменту освіти. Київ; Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М., 2019. 176 с.
10. Шанскова Т. І. Сучасні пріоритети управління якістю освіти закладів вищої освіти: кафедральний рівень. Парадигмальна модель керівника сфери освіти у контексті євроінтеграційних процесів: матеріали міжнародного форуму управлінської діяльності. Тернопіль: КРОК, 2019. С. 98–103.
11. Кухарський В., Осередчук О., Мазуркевич М. Система забезпечення якості освіти в Україні: розвиток на засадах європейських стандартів та рекомендацій: посібник. Львів: ЛНУ імені ІванаФранка, 2018. 248 с.
12. Бахтіярова Х. Управління якістю професійної підготовки бакалаврів у закладах вищої освіти. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2018. №16. С.44–49.
13. Матюх С. А. Фактори, що впливають на ефективність освітньої діяльності ЗВО. Інтернаука. Серія: Економічні науки. 2019. № 6. DOI: 10.25313/2520-2294-2019-6-6000.
14. Опар Н. В. Порівняльний аналіз моделей управління якістю в системі вищої освіти. Публічне управління та митне адміністрування. 2018. № 2 (19). С. 7 – 14.
15. Abbas J., Kumari, K. and Al-Rahmi, W. M. Quality management system in higher education in stitutions and its impact on students' employability with the mediating effect of industry–academia collaboration.Journal of Economic and Administrative Sciences, 2021. DOI: 10.1108/JEAS-07-2021-0135.
16. Прігунов О. В. Концептуальна схема системи управління якістю освітнього процесу ЗВО. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2020. № 1. С. 241 – 244. DOI: 10.31891/2307-5740-2020-278-1-42.
17. Vorobyova O., Horokhova M., Iliichuk L., Tverezovska N., Drachuk O., Artemchuk L. ISO Standards as a Quality Assurance Mechanism in Higher Education. Revista Românea scăpentru Educaţie Multidimensională. 2022. Vol.14. Issue 2. P. 73 – 88. DOI: 10.18662/rrem/14.2/567.
18. Галіцан О., Хіль О., Кириленко Я. Управління якістю вищої освіти в умовах євроінтеграційних процесів. Український педагогічний журнал. 2021. №2. С. 103 – 112. DOI: 10.32405/2411-1317-2021-2- 103-112.
19. ДСТУ ISO 9000:2015 (ISO 9000:2015, IDT). Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів. Нац. Стандарт України. Вид. офіц., Київ: ДП «УкрНДНЦ», 2016. 49 с. URL: https://khoda.gov.ua/image/catalog/fles/%209000.pdf.
20. Постанова Кабінету Міністрів України № 978 «Про затвердження Положення про акредитацію закладів вищої освіти і спеціальностей у закладах вищої освіти та вищих професійних училищах» від 09.08.2001.
21. Постанова Кабінету Міністрів України № 255 «Про внесення змін до Положення про акредитацію закладів вищої освіти і спеціальностей у закладах вищої освіти та вищих професійних училищах» від 24.03.2021.
22. Постанова Кабінету Міністрів України № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності» від 30.12.2015.
23. Постанова Кабінету Міністрів України № 365 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1187» від 24.03.2021.
24. Постанова Кабінету Міністрів України № 652 «Деякі питання проведення державної атестації закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності» від 22.08.2018.
25. Mukherjee S. P. Quality assurance in an education system. Total Quality Management. 1995. Vol. 6. Issue 5. P. 571 – 578. DOI:10.1080/09544129550035224.
26. Fonseca L., Amaral A., Oliveira J. Quality 4.0: The EFQM 2020 Model and Industry 4.0 Relation ships and Implications. Sustainability. 2021. No. 13b (3107):1. 20 p. DOI: 10.3390/su13063107.
27. Kaplan R. S. Strategic performance measurement and management in non proft organizations. Non proft Management & Leadership. 2001. Vol. 11. No. 3. P. 353 – 370.

 

ДолученняРозмір
PDF icon vasilenko_1_2023.pdf582.61 КБ