Ви є тут
Планування кар’єрного зростання працівників аграрних підприємств
У статті розглядаються аспекти планування кар’єрного зростання працівників аграрних підприємств з урахуванням чинників зовнішнього та внутрішнього середовищ функціювання аграрної галузі.
Систематизовано специфічні умови періоду воєнного стану в Україні, які зумовлюють додаткові вимоги до працівників аграрних підприємств, врахування яких є обов’язковим за планування кар’єрного зростання.
Метою статті є узагальнення наукових засад планування кар’єрного зростання та розроблення методики управління кар’єрою для працівників аграрних підприємств. Доведено необхідність планування кар’єрного зростання фахівцем з метою здійснення логічних дій щодо готовності відповідати зростальним вимогам конкретного фаху. Узагальнено існуючі підходи до розуміння досліджуваного поняття та запропоновано авторськудефініцію поняття.
Вивчено праці зарубіжних дослідників та узагальнено алгоритм планування кар’єрного зростання працівників аграрних підприємств, який сприятиме успішному формуванню кар’єри.
Детально розкрито послідовні етапи алгоритму планування кар’єрного зростання працівників аграрних підприємств та окреслено умови, додержання яких є обов’язковими для аграрних підприємств. Висвітлено підходи до розроблення кар’єрограми працівника та описано параметри професійних таособистісних якостей працівника, які до неї включено.
Наголошено на необхідності аналізування соціально-психологічного клімату в трудовому колективі та узагальнено заходи з його покращення. Обгрунтовавано, що етап моніторингу виконання планів кар’єрного зростання працівників аграрних підприємствє важливим, оскільки дозволяє виявити відхилення та оперативно розробити заходи щодо їх усунення.
Зроблено висновок, що запровадження практики планування кар’єрного зростання для працівників менеджменту аграрних півдприємств сприятиме підвищенню ефективності трудових ресурсів та мінімізуватиме негативні явища плинності кадрів.
Ключові слова: планування, кар’єрне зростання, працівники аграрних підприємств, кар’єрограма працівника, ділові якості, особистісні якості.
1. Abodunde, Sola, M. (2018). Nastavnytstvota yoho vplyv na rozvytok karʺyery vykladachiv vybranykh vyshchykh navchalʹnykh zakladiv u shtati Oyo, Niheriya [Mentoring and Its Influence on Career Development of Academic Members of Selected Tertiary Institutions in Oyo State, Nigeria]. Aziat·sʹkyy doslidnytsʹkyy zhurnal mystetstv isotsialʹnykh nauk [Asian Research Journal of Arts & Social Sciences]. no. 6(1), pp. 9. Available at: https:// doi.org/10.9734/ARJASS/2018/39815.
2. Budnyk, O., Konovalchuk, I., Konovalchuk, I., Onyschuk, I., Matsuk, L., & Fomin, K. (2022). Problema rozvytku ekonomichnoyi hramotnostiditey ta molodi [The problem of economic literacy development of children and youth]. Zhurnal Universytetu Suliyi [Journal of the University of Zulia]. no. 13(38), pp. 235-251. Available at: https:// doi.org/10.46925//rdluz.38.17.
3. Enache, R. C., Gorghiu, G., Gorghiu, L.M., Petrescu, A.-M.A., & Stăiculescu, C. (2021). Yak rumunsʹki studenty vvazhayutʹ doslidnytsʹki kompetentsiyi vidpovidnymy dlya yikhnʹoyi maybutnʹoyikarʺyery? [How Do the Romanian Students Consider the Research Competencies Appropriate for Their Future Career?]. Rumynskiy zhurnal mnogomernogo obrazovaniya [Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala]. no. 13(4), pp. 162-179. Available at: https://doi.org/10.18662/rrem/13.4/476.
4. Ilina, I. & Buley, N. (2020). Upravlinnya kar'yeroyu pedahohichnoho personalu vyshchoyi osvity [Career Management of Higher Education Teaching Personnel]. Hlobalʹni vyklyky ta perspektyvy suchasnoho ekonomichnoho rozvytku [Global Challenges and Prospects of the Modern Economic Development]. no. 79, pp. 714-718. Available at: https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.03.102.
5. Julianna, N. (2017). Ochikuvannya tykh, khtopochynaye karʺyeru, shchodo tsinnostey na robochomu mistsi [Career Entrants’ Expectations onWorkplace Values]. Yevropeysʹkyy zhurnal staloho rozvytku [European Journal of Sustainable Development]. no. 6(3), pp. 201. Available at: https://doi. org/10.14207/ejsd.2017.v6n3p201.
6. Litynska, V., Kondratska, L., Romanovska, L., Kravchyna, T., Chagovets, A., & Kalaur, S. (2023). Planuvannya kar'yery naukovo-pedahohichnykh kadriv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv [Career Planning of Scientific-Pedagogical Personnel in Higher Education Institutions]. Yevropeysʹkyy zhurnal staloho rozvytku [European Journal of Sustainable Development]. no. 12(4), pp. 437. Available at: https:// doi.org/10.14207/ejsd.2023.v12n4p437.
7. Marinas, L. E., Igret, R. S., Marinas, C. V., & Prioteasa, E. (2016). Faktory, shcho vplyvayutʹ na
vybir profesiyi: dosvid studentiv rumunsʹkoho biznesu ta upravlinnya [Factors influencing career choice: the Romanian business and administration students’ experience]. Yevropeysʹkyy zhurnal staloho rozvytku [European Journal of Sustainable Development]. no. 5(3), pp. 267. Available at: https://doi.org/10.14207/
ejsd.2016.v5n3p267.
8. Mera Cantos, M. F. (2023). Dydaktychna prohrama z pidpryyemnytstva dlya studentiv pochatkovoyi profesiynoyi osvity [Didactic Program for Entrepreneurship in Students of the Initial Education Career]. Zhurnal Universytetu Suliyi [Journal of the University of Zulia]. no. 14 (41), pp. 611-624. Available at: https://doi.org/10.46925//rdluz.41.35.
9. Singh, Sweta. (2018). Praktyky upravlinnya karʺyeroyu v orhanizatsiyi, zadovolennya vid karʺyery ta namir zvilʹnytysya sered indiysʹkykh pratsivnykiv: vyvchennya spovilʹnyuyuchoho efek11
1. Abodunde, Sola, M. (2018). Nastavnytstvota yoho vplyv na rozvytok karʺyery vykladachiv vybranykh vyshchykh navchalʹnykh zakladiv u shtati Oyo, Niheriya [Mentoring and Its Influence on Career Development of Academic Members of Selected Tertiary Institutions in Oyo State, Nigeria]. Aziat·sʹkyy doslidnytsʹkyy zhurnal mystetstv isotsialʹnykh nauk [Asian Research Journal of Arts & Social Sciences]. no. 6(1), pp. 9. Available at: https:// doi.org/10.9734/ARJASS/2018/39815.
2. Budnyk, O., Konovalchuk, I., Konovalchuk, I., Onyschuk, I., Matsuk, L., & Fomin, K. (2022). Problema rozvytku ekonomichnoyi hramotnostiditey ta molodi [The problem of economic literacy development of children and youth]. Zhurnal Universytetu Suliyi [Journal of the University of Zulia]. no. 13(38), pp. 235-251. Available at: https:// doi.org/10.46925//rdluz.38.17.
3. Enache, R. C., Gorghiu, G., Gorghiu, L.M., Petrescu, A.-M.A., & Stăiculescu, C. (2021). Yak rumunsʹki studenty vvazhayutʹ doslidnytsʹki kompetentsiyi vidpovidnymy dlya yikhnʹoyi maybutnʹoyikarʺyery? [How Do the Romanian Students Consider the Research Competencies Appropriate for Their Future Career?]. Rumynskiy zhurnal mnogomernogo obrazovaniya [Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala]. no. 13(4), pp. 162-179. Available at: https://doi.org/10.18662/rrem/13.4/476.
4. Ilina, I. & Buley, N. (2020). Upravlinnya kar'yeroyu pedahohichnoho personalu vyshchoyi osvity [Career Management of Higher Education Teaching Personnel]. Hlobalʹni vyklyky ta perspektyvy suchasnoho ekonomichnoho rozvytku [Global Challenges and Prospects of the Modern Economic Development]. no. 79, pp. 714-718. Available at: https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.03.102.
5. Julianna, N. (2017). Ochikuvannya tykh, khtopochynaye karʺyeru, shchodo tsinnostey na robochomu mistsi [Career Entrants’ Expectations onWorkplace Values]. Yevropeysʹkyy zhurnal staloho rozvytku [European Journal of Sustainable Development]. no. 6(3), pp. 201. Available at: https://doi. org/10.14207/ejsd.2017.v6n3p201.
6. Litynska, V., Kondratska, L., Romanovska, L., Kravchyna, T., Chagovets, A., & Kalaur, S. (2023). Planuvannya kar'yery naukovo-pedahohichnykh kadriv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv [Career Planning of Scientific-Pedagogical Personnel in Higher Education Institutions]. Yevropeysʹkyy zhurnal staloho rozvytku [European Journal of Sustainable Development]. no. 12(4), pp. 437. Available at: https:// doi.org/10.14207/ejsd.2023.v12n4p437.
7. Marinas, L. E., Igret, R. S., Marinas, C. V., & Prioteasa, E. (2016). Faktory, shcho vplyvayutʹ na
vybir profesiyi: dosvid studentiv rumunsʹkoho biznesu ta upravlinnya [Factors influencing career choice: the Romanian business and administration students’ experience]. Yevropeysʹkyy zhurnal staloho rozvytku [European Journal of Sustainable Development]. no. 5(3), pp. 267. Available at: https://doi.org/10.14207/
ejsd.2016.v5n3p267.
8. Mera Cantos, M. F. (2023). Dydaktychna prohrama z pidpryyemnytstva dlya studentiv pochatkovoyi profesiynoyi osvity [Didactic Program for Entrepreneurship in Students of the Initial Education Career]. Zhurnal Universytetu Suliyi [Journal of the University of Zulia]. no. 14 (41), pp. 611-624. Available at: https://doi.org/10.46925//rdluz.41.35.
9. Singh, Sweta. (2018). Praktyky upravlinnya karʺyeroyu v orhanizatsiyi, zadovolennya vid karʺyery ta namir zvilʹnytysya sered indiysʹkykh pratsivnykiv: vyvchennya spovilʹnyuyuchoho efek11tu chotyrʹokh typiv dosvidu roboty [Organizational career management practices, career satisfaction, and intention to quit among Indian employee: Examining the moderating effect of four types of work experience]. Avstraliysʹkyy zhurnal rozvytku kar'yery [Australian Journal of Career Development]. no. 27, pp. 150 –159. Available at: https://doi. org/10.1177/1038416218768896.
10. Baruch, Yehuda & Maury, Peiperl. (2000). Praktyky upravlinnya kar'yeroyu: empirychne doslidzhennya ta naslidky [Career management practices: An empirical survey and implications]. Upravlinnya lyudsʹkymy resursamy [Human Resource Management]. no. 39(4), pp. 347-366. Available at: https://doi. org/10.1002/1099-050X(200024)39:4<347::AIDHRM6>3.0.CO;2-C.
11. Colin, Lee, Felps, W. & Baruch, Y. (2014).
Do taksonomiyi karʺyernykh doslidzhenʹ cherez bibliometrychnu vizualizatsiyu [Toward a taxonomy of career studies through bibliometric visualization].Zhurnal profesiynoyi povedinky [Journal of Vocational Behavior]. no. 85(3), pp. 339-351. Available at: https://doi.org/10.1016/jjvb.2014.08.008.
12. De Vos, Ans & Nicky, Dries. (2013). Zastosuvannya obʺyektyva upravlinnya talantamy do upravlinnya karʺyeroyu: rolʹ skladu ta bezperervnosti lyudsʹkoho kapitalu [Applying a talent management lens to career management: The role of human capital composition and continuity]. Mizhnarodnyy zhurnal upravlinnya lyudsʹkymy resursamy [The International Journal of Human Resource Management]. no. 24(9), pp. 1816-1831. Available at: https://doi.org/1 0.1080/09585192.2013.777537.
13. Domunco, C. F. (2018). Profesiyne otrymannya ta staty modellyu – sposib poyasnyty nerivni shlyakhy akademichnoyi karʺyery [Professional Obtaining & Becoming Model –a Way to Explain Unequal Academic Career Paths]. Rumunsʹkyy zhurnal bahatovymirnoyi osvity[Revist Romaneasca PentruEducatie Multidimensionala]. no. 10(4), pp. 92-104. Available at: https://doi.org/10.18662/rrem/75454.
14. Dybach, I.L. (2020). Vyznachennya neobkhidnoyi kilʹkosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vitchyznyanykh zakladiv vyshchoyi osvity Vyznachennya neobkhidnoyi chyselʹnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vitchyznyanykh zakladiv vyshchoyi osvity [Vyznachennia neobkhi dnoi kilkosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vitchyznianykh zakladiv vyshchoi osvity Determination of the required number of scientific-pedagogical workers of domestic institutions of higher education]. Visnyk KHDU. Seriya Visnykekonomichnykh nauk. Seriya Ekonomichni nauky [Visnyk KhDU. Seriia Ekonomichni nauky Bulletin. Economic Sciences Series]. no. 37, pp. 50-55. Available at: https://doi.org/10.32999/ksu2307.
15. Martin, G., Arnold, J. & Coombs, C. (2014). Pereotsinka bahatohrannoyi kontseptsiyi karʺyery: empirychni rezulʹtaty, kontseptualʹni komponenty ta vymiryuvannya [Reassessing the protean career concept: Empirical findings, conceptual components, and measurement]. Zhurnal orhanizatsiynoyi povedinky [Journal of Organizational Behavior]. no. 35(S1), pp. 23-40. Available at: https://doi.org/10.1002/job.1908.
16. Berezovska L.I., Tanhel A. (2015). Psykholohichni osoblyvosti kariery osobystosti [Psychological features of an individual's career]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy: Zbirnyk naukovykh prats [Bulletin of the National Defense University of Ukraine: Collection of Scientific Works]. no. 1(44), pp. 212–217 Available at: http://dspace-s. msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/280/1/ особистоті.pdf.
17. Hura N.A. (2019). Zadovolenist karieroiu yak faktor kariernoho rozvytku ta sotsialno-profesiinoi mobilnosti [Career satisfaction as a factor of career development and socio-professional mobility]. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia [Organizational psychology. Economic psychology]. no. 2–3, pp. 35–47 Available at: http:// orgpsy-journal.in.ua/userfiles/issues/i17/n17/6.pdf.
18. Karamushka T. V. (2015). Profesiina kariera osobystosti: sutnist, osnovni vydy ta funktsii [Professional career of an individual: essence, main types and functions]. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii [Theoretical and applied problems of psychology]. no. 1, pp. 181–190 Available at: https://www.academia.edu/44452547/Карамушка_Л_М_ Карамушка_Т_В_ТРЕНІНГОВА_ПРОГРАМА_ПРОФЕСІЙНА_КАРЄРА_ТА_ПСИХОЛОГІЧНЕ_ЗДОРОВЯ_ОСВІТНЬОГО_ПЕРСОНАЛУ_.
19. Kurchenko, K. M., Hryshchenko, D. H. rozvytok dilovoi kariery suchasnoi osobystosti [Factors and problems affecting the development
of the business career of a modern individual]. Naukovi pratsi Natsionalnoho universytetu kharchovykhtekhnolohii [Scientific works of National University of Food Technologies]. no. 26 (3), pp. 130–136 Available at: https://dspace.nuft.edu.ua/items/7a82ca0eb38f-49a1-9dec-0956b2aa5daa.
20. Lozovetska, V.T. (2019). Faktory ta problemy, shcho vplyvaiut na kariernyi rozvytok suchasnoi osobystosti [Factors and problems affecting the career development of a modern individual]. Molod i rynok [Youth and the market]. no. 9, pp. 44–50 Available at: http://mir.dspu.edu.ua/article/ view/182053.
21. Paranytsia, N. V., Paranytsia, S. P., Bulychov, O. S. (2022). Metodolohiia modeliuvanniabiznes-protsesiv [Business process modeling methodology]. Ekonomika ta derzhava [Economy and State]. no. 3, pp. 59–62 Available at: http://www.economy.in.ua/?op=1&z=5154&i=8.
22. Bazelyuk, V.G. (2019). Upravlinnia profesiinoiu karieroiu naukovo‐pedahohichnykh pratsivnykiv u zakladi vyshchoi osvity [Management of the professional career of scientific-pedagogical workers in higher education institution]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity [Bulletin of postgraduate education]. no. 10 (39), pp. 10-23. Available at: http:// umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_ PO/10_39_2020/pedagog/Bulletin_10_39_Pedagogika_Vasyl_Bazеliuk.pdf.
Долучення | Розмір |
---|---|
litynska_110-118.pdf | 672.66 КБ |