Ви є тут

Теоретичні засади розвитку екологічного маркетингу на ринку агропродовольчої продукції

У статті систематизовано еволюцію становлення екологічного маркетингу та засади його розвитку. Виділено системні зміни у чинниках макро- та мікросередовища суб’єктів агропродовольчого ринку, які формують передумови екологічного світогляду в маркетингу та обґрунтовують передумови виникнення екологічного імперативу маркетингу, який передбачає включення до маркетингових завдань на різних рівнях суб’єктів ринку створення екологічної цінності. Встановлено визначальний вплив концепції сталого розвитку на становлення концепції екологічного маркетингу, а також необхідність розширення міждисциплінарних зв’язків маркетингу і менеджменту за врахування дії екологічного чинника. Взаємодія екологічного маркетингу та екологічного менеджменту дозволяє суб’єктам агропродовольчого ринку ефективніше діяти завдяки вищій адаптивності маркетингу до середовища. Виявлено, що реалізація цілей екологічного маркетингу сприятиме реалізації цілей корпоративної соціальної відповідальності. Поглиблено понятійно-категоріальний апарат концепції екологічного маркетингу, проведено класифікацію рівнів використання інструментів екологічного маркетингу. Запропоновано стратегії використання екологічного маркетингу суб’єктами агропродовольчого ринку, зокрема: стратегію ухилення від використання принципів екологічного маркетингу; стратегію змагання; стратегію співпраці; стратегію взаємовідносин. Визначено сутність дефініції екологічного «зеленого» маркетингу та його основних завдань на макро-, мезо- та мікрорівнях, що дозволило встановити місце екологічного маркетингу у загальній системі маркетингових концепцій. Основною метою екологічного маркетингу є створення екологічної цінності, що визначає філософію та технологію маркетингового управління соціо-еколого-економічними системами та є базовою концепцією маркетингу. Обґрунтовано, що концепція екологічного маркетингу може бути використана всіма учасниками ринку агропродовольчої продукції, її базові принципи формують теоретичну основу, а практичне її використання – прикладний аспект. Ідентифіковано переваги, які одержують суб’єкти агропродовольчого ринку за використання екологічного маркетингу, які формують нові та посилюють наявні конкурентні переваги продукції і товаровиробника.
Ключові слова: екологічний маркетинг, екологічний продукт, сталий розвиток, агропродовольчий ринок, екологічний менеджмент.
 
1. Lopatyns'kyj, Ju.M., Todorjuk, S.I. (2015). Determinanty stalogo rozvytku agrarnyh pidpryjemstv: monografja. [Determinants of sustainable development of agricultural enterprises: monograph]. Chernivci: Chernivec'kyj nac. un-t. 220 p.
2. Varchenko, O.O. (2020). Problemy funkcionuvannja i naprjamy rozvytku agroprodovol'chyh lancjugiv v umovah posylennja turbulentnosti. Ekonomika ta upravlinnja APK. [Problems of functioning and directions of development of agri-food chains in the conditions of strengthening of turbulence. Economics and management of agro-industrial complex]. No1, pp. 18–28. DOI: https://doi.org/10.33245/2310-9262-2020-155-1-18-28
3. Key Components of Sustainable Supply Chain Development of the Agricultural Sector of Ukraine / O. Varchenko, D. Utechenko, L. Khakhula and other. International Journal Supply Chain. Management. 2019. Vol. 8, No 2, pp. 874–884.
4. Serraj, R., Pingali, P.L. Agriculture & Food Systems to 2050: Global Trends, Challenges and Opportunities. DOI:10.1142/11212
5. Strategichni priorytety rozvytku agroprodovol'chogo sektoru ekonomiky Ukrai'ny. [Strategic priorities for the development of the agri-food sector of Ukraine's economy] / Ibbatulin I.I. ta in. Ekonomika ta upravlinnja APK. Bila Cerkva, 2021.
6. Agricultural Markets and Sustainable Development: Global value chains, smallholder farmers and digital innovations. 2020. Available at: https://www.fao.org/3/cb0665en/cb0665en.pdf
7. Povyshenie zhiznestojkosti agroprodovol'stvennyh sistem v uslovijah potrjasenij i stressov. [Increase the resilience of agricultural and food systems in the face of shocks and stresses]. 2021. Available at: https://www.fao.org/3/cb4476ru/cb4476ru.pdf
8. Kotler, F. (2012). Marketing menedzhment. [Marketing management]. Sankt-Peterburg: Piter. 848 p.
9. Konceptual'ni osnovy stalogo rozvytku agrosfery: navchal'nyj posibnyk. [Conceptual foundations of sustainable development of the agrosphere: Textbook]. Bilocerkivs'kyj nacional'nyj agrarnyj universytet. Bila Cerkva, 2016. 184 p.
10. Plahotnikova, L.O., Bulah, T.M. (2019). Ekologichnyj marketyng u systemi formuvannja social'noi' vidpovidal'nosti biznesu. [Ecological marketing in the system of formation of social responsibility of business]. Naukovyj visnyk Nacional'noi' akademii' statystyky, obliku ta audytu: zb. nauk. pr. [Scientifc Bulletin of the National Academy of Statistics, Accounting and Auditing: Coll]. No 4, pp. 101–108. DOI: 10.31767/nasoa.4.2019.10.
11. Mal'chyk, M.V., Martynjuk, O.V. (2015). Paradygma formuvannja ta rozvytku «zelenogo marketyngu» v suchasnyh umovah. Visnyk ekonomichnoi' nauky Ukrai'ny. [Paradigm of formation and development of "green marketing" in modern conditions. Bulletin of Economic Science of Ukraine]. No 2, pp. 59–62.
12. Marketing [Marketing] / pod red. M. Bejkera. Sankt-Peterburg: Piter, 2002. 1200 p.
13. Jadin Daniel. (2002). The International Dictionary of Marketing. London. 441 p.
14. Apaiwongse Tom Suraphol. The Influence of Green Policies on a Dual Marketing Center. An Ecological Marketing Approach, Journal of Business & Industrial Marketing. 1994. Vol. 9, no. 2, pp. 41–50.
15. Zinovchuk, N.V., Rashhenko, A.V. (2015). Ekologichnyj marketyng: navch. posib [Environmental marketing: textbook. Way]. Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka. 190 p.
16. Semenda, O.V. (2016). Osnovni aspekty ekologichnogo marketyngu v Ukrai'ni. [The main aspects of environmental marketing in Ukraine]. Available at: https://doi.org/10.36074/logos-05.02.2021.v1.38
17. Lamben, Zh.Zh., Chumpitas, R., Shulin, I. (2018). Menedzhment, orientirovannyj na rynok [Market-oriented management] / per. s angl. I.I. Malkova. 2-e izd. Sankt-Peterburg: Piter. 927 p.
18. Azzone, G. and Bertele´, U. (1994). Exploiting green strategies for competitive advantage. Long Range Planning, Vol. 27, no. 6, pp. 69–81.
19. Implementing the Sustainable Development Goals. Business and industry. 15 July 2021. Available at: https://www.gov.uk/government/publications/implementing-the-sustainable-...—2
20. Pro Cili stalogo rozvytku Ukrai'ny na period do 2030 roku: Ukaz Prezydenta [On the Goals of Sustainable Development of Ukraine until 2030: Presidential Decree] № 722/2019 vid 30.09.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text

 

ДолученняРозмір
PDF icon varchenko_gerasimenko_1_2022.pdf444.67 КБ