Ви є тут
Аналіз розвитку соціальної інфраструктури сільських територій
У статті проаналізовано сучасний стан та тенденції розвитку соціальної інфраструктури сільських територій, на основі чого виділено труднощі її розвитку в умовах воєнного стану. Аргументовано, що розвиток соціальної інфраструктури слід розглядати як комплексне забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на основі раціонального розміщення та ефективного використання територіально взаємопов’язаних об’єктів соціального призначення з метою збереження сільського устрою життя, сталого розвитку сільських територій. Систематизовано інструменти підтримки розвитку соціальної інфраструктури сільських територій у провідних країнах світу та зроблено висновок про їх імплементацію у період повоєнного відновлення країни.
Виявлено, що в результаті децентралізації відбулося закриття в окремих сільських населених пунктах об’єктів соціальної інфраструктури, що зумовило недостатній рівень охоплення ними сільських територій та доступу до їхніх послуг сільського населення. Зроблено висновок про доцільність розвитку пересувної інфраструктури в малонаселених сільських населених пунктах та обслуговування сільського населення через опорні населені пункти.
Обґрунтовано, що проведена медична реформа у сільській місцевості зумовила зменшення числа ФАПів на 40 %, що може означати погіршення для сільського населення доступності до медичних послуг. Аргументовано, що медичні заклади відчувають дефіцит кваліфікованого медичного персоналу, низьку оснащеність закладів сучасним обладнанням, нестачу якісних доріг та автомобілів швидкої медичної допомоги. Наголошено на необхідності підвищення привабливості роботи медичного працівника у сільській місцевості та вирішити неузгодженості щодо невигідного утримання понад встановлену норму обслуговування пацієнтів, а також мотивувати їх заробітною платою.
Виявлено, що відбувається скорочення кількості закладів загальної середньої освіти в сільській місцевості на 36,3 %, при цьому відбулося незначне зменшення чисельності учнів лише на 8,2 %, що зумовило підвищення показника кількості учнів у розрахунку на один заклад у 2023 р. на 44 %. Зроблено висновок щодо необхідності організації надійного перевезення дітей до шкіл у більш крупні поселення, що є складним завданням внаслідок підвищеного ризику недофінансування цих заходів.
Ключові слова: соціальна інфраструктура, сільське населення, рівень життя, сільська медицина, освітні заклади, доступність соціальних послуг, територіальна громада (ТГ), внутрішньо переміщені особи (ВПО).
1. FAO. Ukraine: Note on the impact of the war on food security in Ukraine. Rome. 2022. 14 р. URL: https://doi.org/10.4060/cb917en
2. Романчук С. Деякі населені пункти «вмирають». Яка ситуація з населенням в Україн і чи є «попит» на життя в селі. URL: https://zagittya.com. ua/deiaki-naseleni-pynkti-vimiraut-iaka-sityaciia-znaselenniam-v-ykrayini-i-chi-ye-popit-na-jittia-vseli/
3. Ковальська Л. Інфраструктурне забезпечення розвитку сільських територій. Актуальні проблеми економіки. 2022. № 8. https://doi. org/10.32752/1993-6788-2022-1-254-33-38
4. Герчанівська C.В., Островська Н. Д., Гурська І. С. Соціальна інфраструктура як складова соціально-економічного розвитку сільських територій. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2022. №46, Т.1. https://doi.org/10.31388/2519- 884Х-2022-46-37-43
5. Сільський сектор Київської області в умовах суспільних трансформацій: колективна монографія / Даниленко А.С., Варченко О.М., Крисанов Д.Ф., Гринчук Ю.С., Гринчук В.Ю., Утеченко Д.М., Артімонова І.В., Герасименко І.О., Драган О.О., Ткаченко К.В., Біла Церква: БНАУ, 2020. 310 с.
6. Nimal Sanderatne. Imperatives for economic development. Investing in social infrastructure: Education and technical skills. 2011. URL: http://sundaytimes.lk/110327/Columns/eco.htm
7. Sandbach J., Wills J., Huxford R. Our countryside: the future: a fair deal for rural England? A Government White Paper. ICE Proceedings Municipal Engineer. 2001. Vol. 145(1). https://doi. org/10.1680/muen.145.1.81.39942
8. Crowdfunding for community enterprises. Atoolkit. URL: https://www.hie.co.uk/media/4860/cr owdfundingplusforpluscommunityplusenterprisespl us-plusaplustoolkit.pdf
9. Regierungsprogramm 2020-2024. Bundeskanzleramt Österreich Druckerei Walla GmbH Wien,160 Економіка та управління АПК, 2024, № 2 econommeneg.btsau.edu.ua 2020. URL: https://www.bmkoes.gv.at/Ministerium/ Regierungsprogramm.html
10. Стало відомо, як змінилась середня зарплата в аграрній галузі. URL: https://agronews.ua/ news/stalo-vidomo-yak-zminylas-serednya-zarplatav-agrarnij-galuzi/
11. Про затвердження Державної цільової програми розвитку українського села на період до2015 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 № 1158. URL: http://zakon3.rada. gov.ua/laws/show/1158-2007-%D0%BF
12. Доступ до системи охорони здоров'я в сільській місцевості під час війни в Україні. Аналітичний звіт. Київ, 2024 р. URL: https://khisr.kharkov. ua/wp-content/uploads/2024/05/Analitychnyy-zvit_ Dostup-do-systemy-okhorony-zdorovia-v-silskiymistsevosti-pid-chas-viyny-v-Ukraini_Medicos-delMundo-2024_ukr.pdf
13. Закон України: Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості» // Відомості Верховної Ради (ВВР). № 5. 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2206-19#Text
14. ООН: близько 40% українців потребуватимуть гуманітарної допомоги в 2024 році. URL: https://suspilne.media/657864-oon-blizko-40- ukrainciv-potrebuvatimut-gumanitarnoi-dopomogiv-2024-roci/
15. KSE. Звіт про прямі збитки інфраструктури від руйнувань внаслідок військової
агресії Росії проти України станом на початок 2024 року. 2024. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/04/01.01.24_Damages_Report.pdf
16. Застрожнікова І.В. Створення опорних навчальних закладів в об’єднаних територіальнихгромадах. Публічне адміністрування: теорія тпрактика. 2019. № 2(22). URL: http://www.dridu. dp.ua/zbirnik/2019-02(22)/8.pdf
Долучення | Розмір |
---|---|
holovashenko_150-161.pdf | 580.09 КБ |