Ви є тут
Зарубіжний досвід розвитку молочного скотарства та напрями його використання у вітчизняній практиці
Основною метою дослідження є узагальнення практичних підходів до організації виробництва молока у провідних країнах світу та адаптації їх у вітчизняних умовах.
Визначено величину та напрями підтримки молочного скотарства в США, де уряд виділив для розвитку молочного скотарства майже 22,2 млрд дол. прямих та непрямих субсидій молочному сектору країни (35,02 ц/л), що є еквівалентно 73 % виручки фермерів від реалізації молока, водночас передбачено досить високу внутрішню підтримку, експортні субсидії, програми збереження, програми управління ризиками, програми допомоги на випадок стихійного лиха, програми позик, страхування урожаю, підтримку худоби.
Дослідження підтримки індійського ринку, який посідає друге місце в світі за обсягами виробництва сирого молока (9,5 %) показали, що основними виробниками молока майже 80 % є дрібні фермери. Збір молока здійснюють 130 тис. молочних кооперативів. NABARD (Національний банк сільського господарства та розвитку села) у рамках розвитку молочного підприємництва (DEDS), передбачає надання субсидій до 25 % затрат. Доведено, що дієвим інструментом товаровиробників молока в Китаї є виділення значних інвестицій на будівництво великих молочних ферм і комплексів із поголів’ям до 100 тис. корів. Ринок Австралії виробляє 9,3 млн т молока, з якого експортують 36 %, та є четвертим у світі експортером молочних продуктів (6 % частки світового ринку). Молочне скотарство Австралії характеризується незначними розмірами прямої державної підтримки. Впродовж 2015–2016 рр. сільському господарству надавали фінансову та комерційну допомогу на суму більше 147 млн дол. США у вигляді виплат фермерським господарствам.
Встановлено, що важливу роль у регулюванні ринку молока в Австралії має цінове прогнозування, на основі якого профільне Міністерство із урахуванням світових цін формує індекси цін на молоко. Аналіз виробництва молока в Швейцарії показав, що воно залишається високосубсидованим. В 2013 р. обсяг державної підтримки виробників молока становив 1,8 млрд швейцарських франків, в т.ч. прямі субсидії оцінюють в 1,5 млрд швейцарських франків, що становило 61 тис. швейцарських франків у ро зрахунку на одну молочну ферму, або 0,41 швейцарських франків на 1 л молока. Виявлено, що
система державної підтримки молочного скотарства в Канаді включає такі інструменти: імпортні тарифи, які дозволяють обмежити імпорт молочної продукції; мінімальні гарантовані ціни на молокосировину, які встановлюють на максимальний обсяг молока, що реалізують на молокопереробні заводи в межах квоти; система прямих виплат фермерам за виробництво молока в межах квоти. Розмір прямих виплат на 1 л молока встановлює щорічно уряд. З метою підтримки канадських виробників за проведення технологічної модернізації, спрямованої на підвищення ефективності виробництва молока, реалізується програма інвестицій в молочну ферму (DFIP) із обсягом державної підтримки 250 млн дол. США.
За даними Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) в Ісландії, Японії, Норвегії та Швейцарії рівень підтримки товаровиробників молока в середньому перевищує 70 % валових доходів фермерських господарств, в Канаді, ЄС, Угорщині, Кореї та США обсяг підтримки становить 40–55 %.
Аналіз підтримки розвитку молочного скотарства у країнах Європейського Союзу показав, що для цих цілей виділяють наступні інструменти: обмеження виробництва (квоти на виробництво молока); державні інтервенції та зберігання; встановлення положення/приписи щодо реалізації продукції; молочний пакет (в т.ч. регулює договірні відносини в молочному секторі); зовнішня торгівля (положення про імпорт, експортні субсидії); державні субсидії.
Встановлено, що основним чинником, який підвищує рентабельність виробництва молочної продукції в розвинутих країнах, є покращення якості та диференціації асортименту. До основних чинників, які сприяють успішному розвитку молочного скотарства відносять посилення державної підтримки та економне витрачання ресурсів. Також використовують комплекс фінансових стимулів, в т.ч. зниження податкового навантаження.
Ключові слова: скотарство, ринок молока, внутрішня підтримка, програми розвитку, кооперація, фінансове стимулювання, субсидії, імпортні тарифи, квоти.
Визначено величину та напрями підтримки молочного скотарства в США, де уряд виділив для розвитку молочного скотарства майже 22,2 млрд дол. прямих та непрямих субсидій молочному сектору країни (35,02 ц/л), що є еквівалентно 73 % виручки фермерів від реалізації молока, водночас передбачено досить високу внутрішню підтримку, експортні субсидії, програми збереження, програми управління ризиками, програми допомоги на випадок стихійного лиха, програми позик, страхування урожаю, підтримку худоби.
Дослідження підтримки індійського ринку, який посідає друге місце в світі за обсягами виробництва сирого молока (9,5 %) показали, що основними виробниками молока майже 80 % є дрібні фермери. Збір молока здійснюють 130 тис. молочних кооперативів. NABARD (Національний банк сільського господарства та розвитку села) у рамках розвитку молочного підприємництва (DEDS), передбачає надання субсидій до 25 % затрат. Доведено, що дієвим інструментом товаровиробників молока в Китаї є виділення значних інвестицій на будівництво великих молочних ферм і комплексів із поголів’ям до 100 тис. корів. Ринок Австралії виробляє 9,3 млн т молока, з якого експортують 36 %, та є четвертим у світі експортером молочних продуктів (6 % частки світового ринку). Молочне скотарство Австралії характеризується незначними розмірами прямої державної підтримки. Впродовж 2015–2016 рр. сільському господарству надавали фінансову та комерційну допомогу на суму більше 147 млн дол. США у вигляді виплат фермерським господарствам.
Встановлено, що важливу роль у регулюванні ринку молока в Австралії має цінове прогнозування, на основі якого профільне Міністерство із урахуванням світових цін формує індекси цін на молоко. Аналіз виробництва молока в Швейцарії показав, що воно залишається високосубсидованим. В 2013 р. обсяг державної підтримки виробників молока становив 1,8 млрд швейцарських франків, в т.ч. прямі субсидії оцінюють в 1,5 млрд швейцарських франків, що становило 61 тис. швейцарських франків у ро зрахунку на одну молочну ферму, або 0,41 швейцарських франків на 1 л молока. Виявлено, що
система державної підтримки молочного скотарства в Канаді включає такі інструменти: імпортні тарифи, які дозволяють обмежити імпорт молочної продукції; мінімальні гарантовані ціни на молокосировину, які встановлюють на максимальний обсяг молока, що реалізують на молокопереробні заводи в межах квоти; система прямих виплат фермерам за виробництво молока в межах квоти. Розмір прямих виплат на 1 л молока встановлює щорічно уряд. З метою підтримки канадських виробників за проведення технологічної модернізації, спрямованої на підвищення ефективності виробництва молока, реалізується програма інвестицій в молочну ферму (DFIP) із обсягом державної підтримки 250 млн дол. США.
За даними Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) в Ісландії, Японії, Норвегії та Швейцарії рівень підтримки товаровиробників молока в середньому перевищує 70 % валових доходів фермерських господарств, в Канаді, ЄС, Угорщині, Кореї та США обсяг підтримки становить 40–55 %.
Аналіз підтримки розвитку молочного скотарства у країнах Європейського Союзу показав, що для цих цілей виділяють наступні інструменти: обмеження виробництва (квоти на виробництво молока); державні інтервенції та зберігання; встановлення положення/приписи щодо реалізації продукції; молочний пакет (в т.ч. регулює договірні відносини в молочному секторі); зовнішня торгівля (положення про імпорт, експортні субсидії); державні субсидії.
Встановлено, що основним чинником, який підвищує рентабельність виробництва молочної продукції в розвинутих країнах, є покращення якості та диференціації асортименту. До основних чинників, які сприяють успішному розвитку молочного скотарства відносять посилення державної підтримки та економне витрачання ресурсів. Також використовують комплекс фінансових стимулів, в т.ч. зниження податкового навантаження.
Ключові слова: скотарство, ринок молока, внутрішня підтримка, програми розвитку, кооперація, фінансове стимулювання, субсидії, імпортні тарифи, квоти.
-
Philippidis G., Waschik R. Melitz Meets Milk: The Impact of Quota Abolition on EU Dairy Export. Competitiveness. Journal of Agricultural Economics, 2019, Vol. 70, Iss. 1. P. 44–61. DOI: 10.1111/1477-9552.12276.
-
FAOSTAT: веб-сайт. URL: http://www.fao.org/faostat/en/#home (Last accessed 29.03.2020).
-
U.S. dairy subsidies equal 73 percent of producer returns, says new report. URL: http://dailyagronews.com/index.php/news/5022/International/February-09-2... (Last accessed 3.03.2020).
-
Changing Structure, Financial Risks, and Government Policy for the U.S. Dairy Industry. URL: https://www.ers.usda.gov/webdocs/publications/45519/56833_err205_errata. pdf?v=0 (Last accessed 28.03.2020).
-
Margin Protection Program for Dairy. URL: https://www.fsa.usda.gov/ Assets/USDA-FSAPublic/usdafiles/FactSheets/2018/mpp_dairy_program_april_2018.pdf (Last accessed 27.02.2020).
-
Dairy Market Report. URL: http://www.nmpf.org/latest-news/news-dairy-coops/2018-02-09 (Last accessed 27.02.2020).
-
Dairy and Poultry Venture Capital Funds – Dairy Entrepreneurship Development Scheme (DEDS) URL : https://www.nabard.org/auth/writereaddata/ File/Annexure_1.pdf (Last accessed 27.02.2020).
-
Robertson Alex. The Australian dairy industry. URL: https://www.accc.gov.au /system/files/Farmer%2520Power_0.pdf (Last accessed 20.03.2020).
-
Dale Bechtel, Dahai Shao, Kai Reusser. Why Swiss cows climb mountains. URL: https://www.swissinfo.ch/eng/business/milk-run_why-swiss-cowsclimb-mount... (Last accessed 4.04.2020).
-
Agriculture, Trade and the Environment: The Dairy Sector. URL: https://www.oecd.org/tad/sustainable-agriculture/33798326.pdf (Last accessed 4.04.2020).
-
Ragnarsdóttir A., Runólfsson B., Arnason R. The dairy farming support system: Do the direct payments cause economic inefficiency? 2017. URL: www.efnahagsmal.is/article/download/a.2017.14.2.1/pdf (Last accessed 27.02.2020).
-
Muirhead B., Campbell H. The Worlds of Dairy: Comparing Dairy Frameworks in Canada and New Zealand in Light of Future Shocks to Food Systems, in Reidar Almås, Hugh Campbell (ed.) Rethinking Agricultural Policy Regimes: Food Security, Climate Change and the Future Resilience of Global Agriculture Research in Rural Sociology and Development, Vol. 18. Emerald Group Publishing Limited, 2012. P. 147–168. DOI: 10.1108/S1057-1922(2012)0000018003.
-
Dairy Farm Investment Program: Applicant guide. URL: http://www.agr.gc.ca/eng/agricultural-programs-and-services/dairy-farm-i... applicant -guide/?id=1494010428766 (Last accessed 27.02.2020).
-
Дягилев А. Прямая и косвенная господдержка молочного производства в Германии. Международный сельскохозяйственный журнал. 2015. № 1. С. 51–55.
-
Europe Dairy Ingredients Market. URL: https://www. mordorintelligence.com/industry-reports/europe-dairy-ingredients-market (Last accessed 16.03.2020).
-
Global flavoured milk market – growth, trends and forecasts (2020-2025). URL: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/flavoured-milk-market (Last accessed 27.02.2020).
-
Государственная поддержка сельского хозяйства развитые и развивающиеся страны. URL: http://www.eurasiancommission.org (дата звернення: 21.03.2020).
-
Эстонские производители молока получат внеочередные субсидии. URL: https://milknews.ru/index/novostimoloko_8057.html (дата звернення: 24.02.2020).
-
Производители молока: помощь Европы ситуацию не улучшит. URL: https://rus.lsm.lv/statja/novosti/ekonomika/proizvoditeli-moloka-pomosch.... (дата звернення: 24.02.2020).
-
Grau A., Hockmann H., Levkovych I. Dairy cooperatives at the crossroads. British Food Journal. 2015. Vol. 117, Iss. 10. P. 2515–2531. DOI : 10.1108/BFJ-12-2014-0399.
-
Fonterra: веб-сайт. URL: https://www.fonterra.com/nz/en.html (Last accessed 28.03.2020).
-
New Zealand Dairy Fast Facts. URL: https://nzdairycareers.co.nz/nz-dairy-facts.html (Last accessed 1.03.2020).
-
Винтоняк В. О молочной Америке. URL: http://infagro.com. ua/vasiliy-vintonyak-direktorinfagro-o-molochnoy-amerike. (дата звернення: 24.02.2020).
Долучення | Розмір |
---|---|
shupyk_s._1-2020.pdf | 1.01 МБ |