Ви є тут

Трансформації індустрії туризму в умовах цифрової економіки

Статтю присвячено визначенню трансформацій індустрії туризму під впливом цифровізації суспільно-економічних відносин. Індустрія туризму є однією з тих галузей, що виявилися найбільш чутливими до цифрових перетворень. Цифрові технології стосуються  всіх аспектів туристичної діяльності – від проєктування ланцюжка створення турпродукту –  до формування рейтингу готелів у цифровому просторі. У зв’язку з цим зміни концепції туристичної діяльності в умовах становлення цифрової економіки потребують розробки відповідної науково-методичної бази.
Визначено наявність зв'язку між показниками рівня цифровізації та стану розвитку туризму країни. Встановлено, що рівень цифровізації країни пропонують оцінювати за рейтингом Світової цифрової конкурентоспроможності (World Digital Competitiveness Ranking (WDCR)). Індикатором, що відображає стан розвитку туризму країни, є Індекс конкурентоспроможності подорожей і туризму (Travel & Tourism Competitiveness Index (TTCI)). Панельна вибірка дослідження охоплює 63 країни за 2019 р. На основі аналізу зроблено висновок, що подальший розвиток туризму в умовах формування цифрової економіки неможливий без зосередження уваги на особливостях впровадження цифрових технологій в туристичну галузь.
Визначено основні напрямки цифровізації індустрії туризму, такі як  впровадження систем бронювання готельних та транспортних послуг, розповсюдження технологій доповненої реальності, розвиток соціальних мереж і туристичних інтернет-ресурсів та  каналів комунікації тощо, а також вирішування проблем, які з нею пов’зані.
Розроблено матрицю SWOT-аналізу розвитку туристичного сектору України в умовах цифрової економіки, застосування підходу який дозволяє визначити  можливості та загрози, сильні та слабкі сторони та надасть можливість суб’єктам туристичної діяльності  реалізовувати стратегію розвитку.
Ключові слова: туризм, індустрія туризму, туристична галузь, туристичний продукт, цифрова економіка, цифровізація, цифрові технології, діджиталізація.
1. World Tourism Organization and Enhanced Integrated Framework, Tourism in the Aid for Trade (AfT) Agenda – Maximizing the Opportunities for Financing with the Enhanced Integrated Framework for Least Developed Countries, UNWTO, Madrid, and EIF, Geneva. 2015. DOI: 10.18111/9789284417124.
2. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. World Economic Forum. 4 September 2019. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf
3. Садова Н.В. Вплив цифровізації на розвиток туристичної індустрії. Ефективна економіка. 2019. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7267. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.43
4. Digitalisation in Tourism: In-depth analysis of challenges and opportunities. Low Value procedure GRO-SME-17-C-091-A for Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises (EASME) Virtual Tourism Observatory / D. Dredge et al. Aalborg University, Copenhagen. 2018. URL: https://clustercollaboration.eu/sites/default/files/news_attachment/report_tourism_digitalisa-tion_2018.pdf
5. Bozhuk S., Pletneva N., Maslova T., Evdokimov K. Problems of transformation in the tourism industry in the digital economy. SHS Web Conf. 2020. No 73 (01003). DOI: 10.1051/shsconf/20207301003
6. Дичковський С.І. Глобальні трансформації туристичних практик і технологій в контексті становлення цифрового   суспільства (digital society) : дис... д-ра. екон. наук: 26.00.01 / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021. URL: https://nakkkim.edu.ua/images/Nauka/Materialy_Desertasii/Dysertatsiya_DychkovskiySI.pdf
7.  Герчикова Е.З., Спиридонова Е.П. Социологические аспекты трансформации сферы рекреации и туризма в условиях цифровой экономики. Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2018. № 3 (72). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsiologicheskie-aspekty-transformatsii-sfery-rekreatsii-i-turizma-v-usloviyah-tsifrovoy-ekonomiki.
8. Кожухівська Р.Б., Непочатенко В.О. Digital-технології як основа розвитку туристичної діяльності в Україні. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 93–98. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.7.93
9. Кифяк В., Кифяк О. Діджиталізація процесів розвитку туристичних дестинацій у західноукраїнських прикордонних регіонах. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2020. Вип. 2. C. 162–173. URL: http://visnykj.wunu.edu.ua/index.php/visnykj/article/view/1110.
10. Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки: розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67-р. URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#n13
11. G20 Digital Economy Development and Cooperation Initiative. 2016. URL: https://www.mofa.go.jp/files/000185874.pdf
12. Определение и измерение цифровой экономики / Подготовлено К. Бэйрфутом и др. Бюро экономического анализа Соединенных Штатов Америки. 2019. Документ ООН ECE/CES/GE.20/2019/4. URL: https://unece.org/fileadmin/DAM/stats/documents/ece/ces/ge.20/2019/mtg1/Item_7_RUS.pdf
13. Доклад о цифровой экономике: Создание стоимости и получение выгод: последствия для развивающихся стран организация объединенных наций. Женева, 2019. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/der2019_overview_ru.pdf
15. Піщуліна О. Цифрова економіка: тренди, ризики та соціальні детермінанти: доповідь / Центр Разумкова. Київ: «Заповіт»,  2020. 274 с. URL: https://razumkov.org.ua/ uploads/article/2020_digitalization.pdf
ДолученняРозмір
PDF icon stryzhak_o._2-2021.pdf876.43 КБ