Ви є тут

Теоретичні аспекти функціонування ринку овочевої продукції та його особливості

У статті розглядаються теоретичні засади функціонування ринку овочевої продукції та виділено його особливості в умовах воєнного стану. Аргументовано важливу роль ринку овочів у забезпеченні продовольчої безпеки, формуванні доходів для малих сільгосптоваровиробників тощо. Узагальнено, що ринок розглядається як сукупність інтересів та дій реальних та потенційних покупців, а також умов, за яких здійснюється обмін. Обґрунтовано, що аграрний ринок має досить складну структуру та уособлює сукупність ринків, які обслуговують усі аспекти сільськогосподарського виробництва, є динамічною системою економічних відносин.

Доведено, що ринок свіжих овочів складається з численних субринків, для яких властивою є досконала конкуренція. Висвітлено, що для спеціалізованого ринку овочів характерною є внутрішньогалузева, досконала (чиста) і монополістична конкуренція. Окреслено особливості виробничого процесу вирощування, переробки, зберігання овочевої продукції, які впливають на специфіку функціонування ринку овочів.

Систематизовано біологічні та господарські ознаки класифікації овочевих культур та виділено їх провідні групи, на основі яких охарактеризовано елементи інфраструктури ринку овочів, а саме: системоутворювальної, забезпечувальної, функціональної та контролюючої. Узагальнено особливості овочевого ринку, а саме: низька еластичність попиту; високі затрати виробництва; широка диференціація асортименту овочів; локальний характер задоволення споживчого попиту; вищий рівень середньомісячного споживання сільським населенням; товаровиробниками є особисті селянські господарства та дрібні сільгосппідприємства; скорочення прогнозних обсягів товарної пропозиції в умовах воєнного стану; висока залежність пропозиції від змін погодних умов; сезонний попит на продукцію; низький рівень розвитку ринкової інфраструктури; висока концентрація потенційних споживачів овочів у містах; вплив посередників на рівень цін; слабка інформованість суб`єктів ринку.

Обґрунтовано, що економічні відносини між суб’єктами ринку овочевої продукції формуються на основі взаємодії господарюючих суб’єктів з виробництва, розподілу, обміну та споживання овочів, що спрямовано на досягнення високих кінцевих результатів та проявляється через конкретні виробничі, економічні та організаційні зв’язки між ними. Авторська дефініція ринку овочевої продукції презентує сукупність підприємств сільського господарства, консервної промисловості та об’єктів ринкової інфраструктури, які здійснюють основні бізнес-процеси та забезпечують повне задоволення потреб населення у високоякісній овочевій продукції, згідно з раціональними нормами харчування та споживчим попитом.

Ключові слова: ринок овочевої продукції, попит, пропозиція, інфраструктура ринку, структура ринку, товарорух продукції.

 

1. FAO. The impact of disasters and crises on agriculture and food security: 2021. Rome. 211 p. URL: http://www.fao.org/documents/card/en/c/cb3673en (дата звернення: 01.08.2022).
2. FAO, IFAD, UNICEF, WFP and WHO. The State of Food Security and Nutrition in the World 2022. Repurposing food and agricultural policies to make healthy diets more affordable. 2022. URL: https://doi.org/10.4060/cc0639en (дата звернення: 02.08.2022).
3. FAO. Ukraine: Note on the impact of the war on food security in Ukraine. Rome. 2022. 14 р. URL: https://doi.org/10.4060/cb917en (дата звернення: 01.08.2022).
4. Захарчук О. В. Світовий ринок овочів та місце України. Агросвіт. 2018. № 3. С. 3–7.
5. Khan M. K., Zhao X., Akram U., Hashim M. 2017. Crowdfunding: An Innovative Approach to Start Up with Entrepreneurship. Proceedings of the Tenth International Conference on Management Science and Engineering Management, Advances in Intelligent Systems and Computing. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-10- 1837-4_106 (дата звернення: 02.08.2022).
6. Tende G. I., Aburada H., Yamada H., Katayama T. 2022. Proposal for a blockchain based agricultural input voucher system. Artificial Life and Robotics. URL: https://doi.org/10.1007/s10015-021-00724-9 (дата звернення: 01.08.2022).
7. Сало І. А. Розвиток ринку овочів в Україні. Економіка АПК. 2021. № 2. С.41-48.
8. Рожко Н. Я., Шинкаренко Н. В., Таранський І. П. Останні тренди ринку овочів та фруктів. Вчені записки Таврійського національного університету імені І. В. Вернадського. Економіка і управління. 2019. Т. 30 (89), № 6 (1). С. 30-34.
9. Бочко О. Ю., Рожко Н. Я. Ціна як основний чинник кластерного аналізу ринку овочів та фруктів. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Економічні науки. 2020. № 1 (97). C. 48-55.
10. Які тренди визначають розвиток світової торгівлі овочами. URL: https://sapienza.media/tpost/3lhihax2e1-yak-trendi-viznachayut-rozvitoks... (дата звернення: 02.08.2022).
11. Kotler P., Keller K. L. Marketing Management. 14th Edition, Pearson Education. 2012. Available at https://cdn.website-editor.net/25dd89c80efb48d88 c2c233155dfc479/files/uploaded/Kotler_keller_-_marketing_management_14th_edition.pdf (дата звернення:14.07.2022).
12. Долан Э. Дж. Рынок: микроэкономическая модель. Пер.с англ. В. Лукашевич. Москва. 1996. 496 с.
13. Макконнелл К., Кемпбелл Р. Аналітична економія: принципи, проблеми і політика. 1997. Просвіта. Ч. 1: Макроекономіка, 671 с.
14. Jevons W. St. Money and the Mechanism of Exchange. Palala Press, 2016. 374 р. 15. Закон України «Про державну підтримку сільського господарства України» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1877-15#Text (дата звернення: 02.08.2022).
16. Трокоз Ю. В. Економічна суть, зміст ринку агропродовольчої продукції та практичні рекомендації щодо стимулювання зростання АПК. Економiка та держава. 2017. № 8. С. 99-104.
17. Кирилюк Є. М. Аграрний ринок як економічна категорія: сутнісні ознаки й особливості. Агросвіт. 2011. № 12. С. 2-10.
18. Остапенко С. Теоретичні основи розвитку агропродовольчого ринку України. Економічний аналіз. 2021. Т. 31, № 3. С. 43-51. URL: https://doi. org/10.35774/econa2021.03.043 (дата звернення: 03.08.2022).
19. Хахула Б. В. Теоретичні основи функціонування і розвитку агропродовольчих ринків в умовах посилення глобалізаційних процесів. Економіка та держава. 2018. № 10. С. 76–80. URL: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2018.10.76 (дата звернення: 02.08.2022).
20. Самойлик Ю. Концептуальна сутність і структура агропродовольчого ринку. Agricultural and resource economics: international scientific e-journal. 2016. Том. 2, № 4. С. 161-173.
21. Эдельштейн В. И. Овощеводство.1962. Москва, 1962.
22. Яровий Г., Романов О. Овочівництво: навч. посіб. 2017 Харків, 2017. 374 с.
23. Овочі в умовах війни: планове виробництво, посівні площі, залишки. URL: https://kurkul.com/spetsproekty/1282-ovochi-v-umovah-viyni-planovevirobn... (дата звернення: 03.08.2022).

 

ДолученняРозмір
PDF icon borshchyk_v._2-2022.pdf582.35 КБ