Ви є тут

Організаційні аспекти нематеріальної мотивації персоналу в системі управління якістю підприємства

 
У представленому дослідженні розкрито поняття «нематеріальної мотивації» персоналу. Сформовано дефініційне наповнення цієї категорії, визначено місце, складові, основні принципи, засади реалізації, а також психологічний базис мотивування.
Визначено механізми коеволюції системи нематеріального мотивування та запровадження системи управління якістю на підприємстві, важливим атрибутом якого є перманентність та послідовність використання загальних принципів. Доведено необхідність запровадження принципів системи управління якості визначена на всіх етапах кадрового менеджменту, зокрема: підбору та оцінки персоналу, адаптації та навчання, формування команди, розвитку та залучення.
Обґрунтовано, що систематичне навчання співробітників з питань якості, інструментам та принципам системи управління якістю є важливим елементом покращення та управління якістю в організаціях. Адже навчання та розвиток мають значний вплив на якість, та забезпечуються організацією на регулярній основі через освітні та навчальні заходи в сфері якості, орієнтовані на якість винагороди та програми, що є важливим для досягнення цілей управління якістю. Ініціативи та програми управління якістю потребують підтримки, внеску і співпраці всіх працівників та їх ефективного залучення, зокрема ключовими елементами управління якістю, які залежать від довіри, є: спілкування, міжособистісні відносини, управління конфліктами, робота в команді (фасилітація) та інші.
Визначено основні психологічні мотиваційні складові персоналу підприємства в структурі системи управління якістю підприємства, а саме: усвідомленість, відповідальність та компетентність. Підкреслено значущість таких складових системи управління якості як політика, мета та цілі щодо формування мотиваційної стратегії.
Розробленопропозиції щодо імплементації нематеріального мотивування із використанням інструментарію загальних принципів та підходів системи управління якістю підприємства, зокрема через систему заходів та впливів, що визначаються метою, психологічними передумова та статево-віковою структурою (відповідно до основних теоретичних підходів в сфері мотивації), можуть мати інвестиційну складову (що не має прямого виразу у грошовому винагородженні, однак потребує капіталовкладень) та прямий чи опосередкований вплив на чинники зростання та заохочення персоналу.
Ключові слова:система управління якістю, процес, бізнес-процес, господарювання, принцип, нематеріальна мотивація, активатор.
  1. Лобанов Н.А. Экономическая психология. Электронный учебно-методический комплекс. Минск, 2018. 152 с.
  2. Виноградова О.В., Пілігрім К.І. Сутність мотивації персоналу як основи розвитку підприємства. Бізнесінформ. 2013. № 12. С. 339–347.
  3. Соколов А.В., Чернявська К.В. Вплив матеріальної та нематеріальної мотивації персоналу на ефективність діяльності підприємства. Журнал Науковий огляд. 2015. № 9. С. 1–5.
  4. Крикун О.О. Управління якістю трудових ресурсів відповідно до вимог міжнародних стандартів ISO. Інфраструктура ринку. 2018. № 19. С. 230–235.
  5. Безродна С.М. Управління якістю. Чернівці: ПВКФ «Технодрук», 2017. 174 с.
  6. Оглоблин В.А. Стандартысистемыуправления персоналом: отечествнный и зарубежный опыт создания и приминения. Проблемытеории и практики управления. 2014. № 3. С. 185–192.
  7. The influence of Total Quality Management on firms’ intellectual capital. Emilio Ruiz and other. South African Journal of Business Management, 2018. Vol 49 (1). P. 1–9.
  8. Zymonik Z., Dobrowolska A. Spiritual capital as the fourth capital in a TQM organization. ZarzdzanieiFinanse Journal of Management and Finance. 2015. Vol. 13(2). P. 147–155.
  9. Arulrajah A. Productivity and Quality Management through Human Resource Management: A Systematic Review. International Review of Management and Business Research. 2017. Vol. 6 (2). P. 419–437.
  10. Hamed J.H. Usrof& Rania Mohamed Elmorsey. Relationship between HRM and TQM and its Influence on Organizational Sustainability. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences. 2016. Vol. 6 (2). P. 21–33.
  11. AngelosPantouvakis& Maria Karakasnaki. Role of the human talent in total quality management–performance relationship: an investigation in the transport sector. Total Quality Management & Business Excellence. 2017. Vol. 28 (9). P. 959–973.
  12. Климчук А.О. Методи мотивації персоналу на промислових підприємствах. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2016. № 1(29). С. 44–47.
  13. Янковська В.А., Талдаєв В.С. Мотивація медичного персоналу як основна функція менеджменту закладу охорони здоров’я. Інфраструктура ринку. 2021. Вип. 21. С. 115–119.
  14. Устіловська А.С. Мотивація персоналу як один з основних інструментів управління персоналом. Молодий вчений. 2017. № 4.4 (44.4). С. 112–115.
  15. Заставнюк Л.І., Липовецька Т.Р. Проблематика системи мотивації персоналу в сучасному менеджменті підприємства. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 3 (14). С. 166–172.
  16. Щетініна Л.В., Рудакова С.Г., Лобунець І. С.  Негрошова мотивація персоналу як спосіб підвищення ефективності його роботи. Проблеми економіки. 2018. № 2. С. 268–275.
  17. Гончаренко М.Л., Мацола О.П. Грошові та негрошові форми мотивації персоналу на сучасних підприємствах. Інфраструктура ринку. 2017. Вип. 6. С. 204–207.
  18. Павлова І.І. Нематеріальна мотивація як чинник економічної безпеки підприємства. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2013. № 2. С. 197–202.
  19. CruzGarcíaLirios and otherModelofIntangibleAssets and CapitalsinOrganizations.International JournalofResearchinHumanities and SocialStudies. 2018. Vol. 5 (16). P. 1–12.
  20. AnaGlobočnik.Žunacand other Size of a company and its impact on perceprion of intangible motivation. International Journal for QualityResearch. 2019. Vol. 13(1). P. 3–12
  21. Попик О.В. Інноваційні технології управління якістю послуг. Вісник КНТЕУ. 2021. № 4. С. 68–80.
  22. ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT). Системи управління якістю. Вимоги. Київ: ДП «УкрНДНЦ», 2016. 30 с.
  23. Траченко Л.А. Системи управління якістю підприємств сфери інжинірингу. Одеса: ОНЕУ, 2019. 378 с.
  24. Ложкін Г.В., Спасснніков В.В., Комаровська В.Л. Економічнапсихологія: Навч. посіб. Київ: ВД «Професіонал», 2004. 304 с.
  25. Rua O., & França A. TheLinkageBetweenIntangibleResources and ExportPerformance: theMediatingEffectofInnovation. International JournalofInnovation. 2017. No 5 (3). Р. 399–410.
  26. Hintzmann, Carolina, JosepLladós-Masllorens and RaulRamos. IntangibleAssets and LaborProductivityGrowth. Economies. 2021. Vol. 9. P. 1–21.
  27. Hameed M., HassanA., SalmanAlabboodi.ImpactofTangible and IntangibleRewardsonOrganizationalEffectiveness: A MediatingRoleofOrganizationalCitizenshipBehaviour. TheJournalofSocialSciencesResearch. 2018. Vol. 5.P. 849–856.
ДолученняРозмір
PDF icon popyk_o._2-2021.pdf1.07 МБ