Ви є тут

Напрями активізації науково-дослідної та інноваційної діяльності в аграрних закладах вищої освіти

У статті розглядаються напрями розвитку науково-дослідної та інноваційної діяльності в аграрних ЗВО із урахуванням сучасних трендів у рамках реформи вищої школи. Дослідження проведено із використанням таких методів: теоретичного аналізу, порівняння, узагальнення та статистичного аналізу, абстрактно-логічного, методів синтезу, індукції, дедукції.

Визначено основний ринок, учасників та види послуг для нау-ково-дослідної та інноваційної діяльності аграрних закладів вищої освіти. Зроблено узагальнену характеристику для різних конкурентних позицій за основними показниками науково-дослідної й інноваційної діяльності аграрних університетів та сформовано їх конкурентні переваги. Обґрунтовано необхідність посилення наукового потенціалу для забезпечення конкурентоспроможності закладів вищої освіти України.

Систематизовано специфічні галузеві особливості, характерні для наукової та інноваційної діяльності аграрних ЗВО та визначено стримувальні чинники зовнішнього і внутрішнього середовищ для розвитку університетської науки. Узагальнено пріоритетні напрямки розвитку наукової та інноваційної діяльності аграрних закладів вищої освіти та наголошено на необхідності нарощення обсягу фінансування задля оновлення матеріально-технічної бази і лабораторного обладнання, що суттєво впливає на якість освіти і результати наукових досліджень.

Зроблено висновок, що реформування ЗВО повинно враховувати від-мінності у розвитку науково-дослідного та інноваційного потенціалів аграрних університетів, історичні умови та регіональні особливості, а також сучасні виклики, які постали перед аграрною освітою, наукою та аграрним сектором економіки, що дозволить уникнути можливих втрат та максимально пристосувати їх до нових умов та викликів. Як пріоритетний вектор розвитку запропоновано кластерний тип, який дозволить мобілізувати наявні ресурси та сконцентрувати зусилля на проривних напрямах аграрної науки, забезпечити якісну підготовку фахівців, комерціалізувати знання та стати драйвером інноваційного розвитку на національному і регіональному рівнях аграрного сектору.

Узагальнено нові напрямки наукових пошуків аграрної сфери післявоєнного відновлення країни, орієнтація на які дозволить підвищити ціннісний внесок аграрних ЗВО та, відповідно, посилити на-уково-дослідний та інноваційний потенціали. Інструментом залучен-ня аграрних ЗВО до вирішення актуальних завдань держави в умовах післявоєнного відновлення може стати стимулювання клаcтерних ініціатив, у яких роль інтегратора мають набути університети.

Ключові слова: аграрний заклад вищої освіти, науково-дослідна діяльність, інноваційна діяльність, інноваційне середовище, конку-рентоспроможність, конкурентна позиція, ринок агробізнесу, сталий розвиток сільських територій.

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

 1. World Intellectual Property Organization Innovation in the face of uncertaintyGlobal Innovation Index 2023: Geneva: WIPO. DOI:10.34667/tind.48220(WIPO) (2022).

2. World Intellectual Property Organization Global Innovation Index 2022: What is the future of innovation-driven growth? WIPO. DOI 10.34667/tind.46596Geneva:

3. World Intellectual Property Organization (WIPO) (2021).Global Innovation Index 2021:Traking Innovation through the COVID-19 Crisis. Geneva: WIPO. DOI: 10.34667/tind.44315

4. United State Agency for International Development. USAID from the American people. URL: https://www.usaid.gov/

5. United State Agency for International Development. Ukraine. USAID. URL: https://www.usaid.gov/uk/ukraine

6. Ostenda A., Smachylo V. (2022). Science and Education for Sustainable Development: monograph. Katowice: University of Technology. 1007 p.

7. Людвік І. Інноваційний розвиток України в умовах глобалізації економічного простору. Дер-жава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2022. № 2 (125). С. 36 –40. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2022-2-6

8. Вакалюк В. А. Роль державної інноваційної політики у економічному розвитку країни. Вісник Житомирського державного технологічного уні-верситету. 2016. № 4 (78). С. 143 – 151.

9. Защепкіна Н. М., Дорожинська Г. В. Організація науково-інноваційної діяльності: навч. посібн. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 84 с.

10. Шовкалюк В. С. Реалії та перспективи інноваційного розвитку України. 2018. URL: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Shovkaliuk.pdf

11. Gorzelany J., Gorzelany–Dziadkowiec M., Luty L., Firlej K., Gaisch M., Dudziak O., Scott C. Finding links between organisation’s culture and innovation. The impact of organizational culture on university innovativeness. October 8, 2021. P.1 – 21. DOI:10.1371/journal.pone.0257962

12. Загірняк Д. М. Послуги вищої освіти: структура пропозиції та рівень конкуренції. Економіка та право. Серія «Економіка». 2018. №1 (49). С. 105– 116.

13. Tenywa M. M., Tukahirwa J. B., Buruchara R. Agricultural Innovation Platform As a Tool for Development Oriented Research: Lessons and Challenges in the Formation and Operationalization. Agriculture and Environmental Studies. 2011. Vol 2(1). P. 117 – 146. URL:https://www.researchgate.net/publication/269094166_Agricultural_Innovati...

14. Варченко О. М., Крисанов Д. Ф., Гринчук Ю. С., Рибак Н. О. Розвиток взаємовідносин аграр-них університетів та бізнесових структур на основі довіри як інструменту підвищення конкуренто-спроможності. Економіка та управління АПК. 2022. № 2. С. 112–123. DOI:10.33245/2310-9262-2022-177-2-112-123

15. Trushkina N., Shyposha V. Cluster Model of National Economy Development: Polish' Experience. XX International Scienctific and Practical Conference «Problems of Science and Practice, Tasks and Ways to Solve Them». (May 24-27, 2020). Warsaw, Poland. 2020. P. 148 – 154. DOI: 10.46299/ISG.2022.1.20

16. Колеватова А. В., Коваленко А. С. Проблеми розвитку наукової та інноваційної діяльності в Україні, основні шляхи їх подолання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Вип. 23. Ч. 1. С. 130 – 134.

17. Жук В. Л. Наукові дослідження у вищих навчальних закладах: сутність, значення та перспективи. 2017. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2018/mar/9672/...

18. Бахрушин В., Безвершенко Ю., Винницький М., Колежук О. Освіта, наука та інновації. UAReforms. URL: https://uareforms.org/pages/new[1]page-654

19. Квітка Г. Науковці: ми справді велика аграр-на держава. Газета Верховної Ради України «Голос України». 27.05.2021.URL: http://www.golos.com.ua/article/346504

20. Василенко О. І. Управління конкуренто-спроможністю аграрних закладів вищої освіти на ринку освітніх послуг: Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю

073 – Менеджмент. Білоцерківський національний аграрний університет; наук. кер. О. А. Шуст, І. М. Паска. Біла Церква: БНАУ, 2023. 307 с.

21. Наказ Міністерства освіти і науки України № 1008 від 17.09.2018. Методика оцінюван-ня ефективності наукової науково-технічної та інноваційної діяльності наукової установи URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5c3/d8c/112/5c3d8c112f2646...

22. «Зелене» повоєнне відновлення України. Екодія. URL: https://ecoaction.org.ua/diyalnist/vidnovlennia

 

ДолученняРозмір
PDF icon vasylenko_1_2024_142-152.pdf490.42 КБ