Ви є тут
Методичні засади аналізу та прогнозування кон’юнктури ринку овочевої продукції
У статті розглядаються методичні засади аналізу та прогнозування кон’юнктури ринку овочевої продукції та охарактеризовано основні види кон’юнктурних досліджень. Аргументовано, що проведення аналізу кон’юнктури ринку повинно базуватися на міждисциплінарному та системному підходах, а також передбачати урахування впливу світового ринку відповідної продукції. Виділено системні принципи дослідження кон’юнктури ринку та ідентифіковано чинники глобального, зовнішнього та внутрішнього середовищ, які впливають на нього. Розкрито складові інформаційного забезпечення моніторингу стану попиту та пропозиції та окреслено основні показники та індикатори, які характеризують кон’юнктуру ринку. Зроблено висновок, що дослідження ринку овочевої продукції повинно базуватися на методичних підходах, які б забезпечили вивчення особливостей формування товарної пропозиції та доведення її до кінцевих споживачів. Систематизовано фактори та особливості ринку овочевої продукції, які необхідно враховувати при дослідженні його кон’юнктури. Запропоновано алгоритм дослідження, який передбачає дослідження кон’юнктури ринку, визначення ємності та купівельної поведінки споживачів. Доведено, що при дослідженні ринку овочевої продукції доцільно розрахувати рівень самозабезпечення за окремими видами овочевої продукції. Автором наголошено, що при аналізі товарної пропозиції на ринку овочів відкритого ґрунту доцільно визначити тип конкурентних відносин, які домінують на цьому ринку, висвітлено підходи та показники, що характеризують інтенсивність конкуренції. Окреслено перелік показників, які доцільно використати для встановлення регіональних особливостей ринку овочів та характеристики ефекту його функціонування, що знаходить прояв у ринковій, економічній та соціальній ефективності. Розкрито завдання маркетингового аналізу ринку овочів, який передбачає розрахунок потенційної та фактичної його ємності та є основою розробки прогнозів його кон’юнктури. Запропонований алгоритм дослідження ринку овочів - проведення портфельного аналізу, згідно з яким можна доцільно визначити найбільш прибуткові та перспективні його сегменти за видами продукції.
Ключові слова: ринок овочевої продукції, дослідження кон’юнктури ринку, попит і пропозиція, інтенсивність конкуренції, маркетинговий аналіз.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Максименко Д. В. Особливості дослідження кон'юнктури товарного ринку. Міжнародний науковий журнал «Освіта і наука». 2021. № 1 (30). С.151-154.
2. Кон’юнктура та перспективи світових аграрних ринків: монографія / І. М. Волкова, О. М. Варченко, В. Є. Данкевич та ін. К.: Центр учб. літри, 2013. 672 с.
3. Ковальов А. І. Проблеми кон’юнктурних досліджень ринків товарів та послуг в Україні: монографія. Одеса: Атлант, 2010. 266 с.
4. Березняк Н. В. Методичні підходи до побудови моделі кон’юнктурного дослідження, проведення аналізу і прогнозу ринкової кон’юнктури. Наука, технології, інновації. 2017. № 1. С. 39-45.
5. Kvitka A. V. (2016). Long business cycles theory as an instrument of economic growth determination. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series, 2015. № 89. рр. 9-12. URL:https://periodicals.karazin.ua/economy/ article/view/5376.
6. Кондратьєв Н. Д. Большие циклы конъюнктуры и теория предвидения. Сборник научных работ. М.: Экономика. 2002. 768 с.
7. Андрейченко А. В., Горбаченко С. А., Грінченко Р. В., Карпов В. А., Кучеренко В. Р. Аналіз ринкової кон’юнктури: навчальний посібник. Одеса: ОНЕУ, 2014. 345 с.
8. Семенда Д. К., Семенда О. В., Семенда О. В. Маркетингові дослідження кон'юнктури ринку зерна. Агросвіт. 2021. № 1-2. С. 56-64.
9. Березняк Н. В. Методичні підходи до побудови моделі кон’юнктурного дослідження, проведення аналізу і прогнозу ринкової кон’юнктури. Наука, технології, інновації. 2017. № 1 (1). С. 39-45.
10. Варченко О. М. Методичні підходи до дослідження ринкової кон"юнктури регіональних продовольчих ринків. Актуальні проблеми економіки. 2008. № 12. С. 11- 19.
11. Андрійчук В. Г. Сутнісний аспект методології наукових досліджень. Економіка АПК. № 7. 2016. 12. Філософія та методологія наукового пізнання: колективна монографія / За ред. проф. Юрія Вільчинського. К.: КНЕУ, 2014. 213 с.
13. Сало І. А. Розвиток ринку овочів в Україні. Економіка АПК. 2021. № 2. 41 с. URL: https://doi. org/10.32317/2221-1055.202102041
14. Варченко О. М., Свиноус І. В. та інші. Особливості формування споживчого попиту на продовольчому ринку в умовах макроекономічної нестабільності. Економіст. 2016. № 10. С. 4-9.
15. Скидан О., Гринишин В. Забезпечення продовольчої безпеки : сучасне бачення та ієрархічні рівні. Наукові горизонти. 2020. № 6 (91). С. 68– 77.
16. Війна Росії проти України: вплив на глобальну продовольчу безпеку та відповідь ЄС. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ BRIE/2022/733667/EPRS_BRI(2022)733667_XL.pdf. 17. Кінах Н. В. Методика оцінки кон'юнктури регіонального зернового ринку. Економіка АПК. 2009. № 7. С.45-48.
18. Логоша Р. В., Мазур К. В., Кричковський В. Ю. Маркетингове дослідження ринку овочевої продукції в Україні: монографія. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ», 2021. 344 с.
19. Галат Л. М. Особливості ринку свіжих овочів в Україні. Агросвіт. 2019. № 11. С. 35–44. URL: 10.32702/2306-6792.2019.11.35.
20. Балабанова Л. В., Холод В. В. Стратегічне маркетингова управління конкурентоспроможністю підприємств. ВД Професіонал, 2006. 448 с.
Долучення | Розмір |
---|---|
borshchyk_econ_27-38.pdf | 509.81 КБ |