Ви є тут

Методичні підходи до аналізу кон’юнктури ринку цукру

У статті розглядаються методичні підходи до аналізу кон’юнктури ринку цукру. Аргументовано, що провідна роль у комплексних дослідженнях ринку сільськогосподарської продукції та продовольства належить аналізу його кон’юнктури, що визначає кількісні параметри розвитку і загальну якісну характеристику стану ринку. Проте, щодо категорії «кон’юнктура ринку» й досі не запропоновано однозначного визначення. Представники різних шкіл висловлюють власні погляди на предмет, методи і цілі кон’юнктурних досліджень.

Виділено основні групи показників аналізу та прогнозу кон’юнктури ринку цукру: показники виробництва; внутрішнього товарообороту; зовнішньої торгівлі; динаміки та рівня цін; фінансові показники, які дозволяють урахувати вплив сукупності чинників та умов зовнішнього та внутрішнього середовищ функціонування суб’єктів ринку. Наголошено, що в закордонній практиці для оцінювання кон’юнктури ринку часто використовують індекси ділової активності (динаміка основних характеристик виробництва товарів, товарних запасів, цін). Зазначено, що для аналізу кон’юнктури будь-якого ринку сільськогосподарської продукції та продовольства оцінюють показники загальної економічної ситуації, тобто, рівень зайнятості в цілому та за окремими галузями, загальні обсяги інвестицій і обсяги інвестицій за галузями тощо.

Доведено, що в сучасних умовах роль і значення дослідження процесів, що відбуваються на ринку сільськогосподарської продукції та продовольства, невпинно зростають. Вивчення тенденцій розвитку аграрного ринку, чинників впливу, причинно-наслідкових зв’язків і наслідків можливих змін, дозволяють сформувати інформаційно-аналітичну базу для визначення пріоритетних стратегічних напрямів, розроблення механізму реалізації обраних стратегій.

Зроблено висновок, що комплексне дослідження ринку цукру є необхідною передумовою формування стратегії і тактики його розвитку та включає збір, аналіз, оцінювання та інтерпретацію даних про стан, тенденції і перспективи його розвитку. Для проведення комплексного дослідження ринку цукру й отримання чіткої інформації найбільш доцільно, на думку автора, використовувати такі методологічні принципи: цілеспрямованості; комплексності; системності; систематичності; динамічності; урахування галузевої та територіальної специфіки; об’єктивності; ефективності.

Ключові слова: ринок сільськогосподарської продукції та продовольства, ринок цукру, дослідження кон’юнктури ринку, попит і пропозиція.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Україна виробила близько 1,8 млн т цукру в сезоні 2023/24. URI: https://latifundist.com/ novosti/63701-ukrayina-virobila-blizko-18-mln-ttsukru-v-sezoni-2023-24.

2. У 2023 році Україна експортувала понад 500 тис тонн цукру. URI: https://latifundist.com/

novosti/63477-u-2023-ukrayina-eksportuvala-ponad- 500-tis-ton-tsukru.  

3. Шпичак О. М., Боднар О. В., Пархоменко Л. М. та ін. Поточна кон’юнктура і прогноз ринків сільськогосподарської продукції та продовольства вУкраїні на 2014/15 маркетинговий рік: монографія. 2014. Київ: ННЦ «ІАЕ». Вип. 21, 232 с.

4. Лупенко Ю. О., Шпичак О. М., Пашко С. О., Копитець Н. Г. та ін. Методичні рекомендації щодо оцінки цінових продовольчих ланцюгів: монографія. 2021. Київ: ННЦ «ІАЕ». 65 с.

5. Salo I. A., Kopytets N. Hr., Cheremisina S. G., Voloshyn V. M. Influence of economic cycles on the development of elements of the industry structure of the food market. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science. 2022. 949. 012036. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/949/1/012036.

6. Ібатуллін М. І. Методичні підходи до оцінювання кон’юнктури агропродовольчого ринку. Економіка та управління АПК. 2015. № 2. С. 43-48.

7. Амонс С. Е., Красняк О. П. Ринок цукру: проблеми та перспективи. Ефективна економіка. 2020. № 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105- 2020.1.64.

8. Коваленко О. В., Ященко Л. О. Концептуальна модель циклічного розвитку ринку цукру в Україні та світі. Продовольчі ресурси. Т.

11. (2023). № 20. DOI: https://doi.org/10.31073/ foodresources2023-20-21

9. Бондар В. С., Фурса А. В., Стрельбіцький П. А. Стабілізація й гармонізація розвитку бурякоцукрової галузі України. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Економічні науки. Випуск 14. Кам’янець-Подільський: Аксіома. 2019. С. 14-24.

10. Борщик В. М. Методичні засади аналізу та прогнозування кон’юнктури ринку овочевої продукції. Економіка та управління АПК. 2023. № 1. С. 27–38. DOI: https://doi.org/10.33245/2310-9262- 2023-181-1-27-38.

11. Максименко Д. В. Особливості дослідження кон’юнктури товарного ринку. Міжнародний науковий журнал «Освіта і наука». 2021. № 1 (30). С. 151-154.

12. Мочерний С. В. Економічна енциклопедія. Київ: Видавничий центр «Академія». Т.1. 2000. 864 с.

13. Смєсова В. Л. Кон’юнктурний аналіз сучасного світового ринку товарів та послуг. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2022. № 1. С. 62-76. DOI: https://doi.org/10.33271/ebdut/77.062.

14. Barnett V. Kondratiev and the dynamics of economic development : long cycles and industrial growth in historical context. St. Martin’s Press, in association with Centre for Russian and East European Studies. University of Birmingham. New York. 1998. 251 p.

15. Маркс К. Зауваження на книгу А. Вагнера «Посібник політичної економії». Зібр. Тв. 1989. Т. 19. С. 376-377.

16. Sombart W. Il Capitalismo Moderno. UTET. Torino. 1978. p. 121.

17. Репке В. Кон`юнктура. Москва. Фінансове видавництво НКФ СРСР, 1927. 176 с.

18. Mitchell W. С. Business cycles: the problem and its setting. News-Bulletin of the NBER. 1927. №31, pp. 1-8.

19. Dougherty K. Introduction to econometrics. URL: https://www.academia.edu/10360335/_Oxford_ Introduction_to_Econometrics_2007_

20. Близнюк Т. П. Теоретичні аспекти теорії довгих хвиль М. Кондратьєва. Наукові праці Донецького нац. техніч. університету. Донецьк: ДонНТУ. 2005. Вип. 89. С. 186-193.

21. Квітка С. Цифрові трансформації як сучасний тренд періодичного циклу розвитку суспільства. Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України. Спецвипуск. 2020. С. 131–134. DOI: https://doi. org/10.36.030/2664-3618-2020-si-131-134.

22. Туган-Барановський М. І. Промислові кризи в сучасній Англії, їхні причини і вплив на господарське життя. Санкт Петербург, 1984. 390 с.

23. Радіщук Т. П. Особливості прогнозування кон’юнктури товарного ринку. Вісник національного університету «Львівська політехніка». 2010. № 684. С. 39-42.

24. Kotler P., Armstrong G., Wong V., Saunders J. Principles of Marketing. Pearson Education Limited. 2008. 1020 p.

25. Індекс споживчих настроїв. URL: http:// www.gfk.ua/sectors_and_markets/custom_research/ regular_research/subfolder/003575.

26. Бутенко А. І., Кучеренко В. Р., Рак-Ягорлицький В. А. Кон’юнктурний аналіз товарного ринку. Одеса: ТОВ «Автограф». 2000. 156 с.

27. Дерев’яненко Т. Є. Маркетинговий аналіз кон’юнктури товарного ринку. Маркетинг в Україні. 2001. № 3. С. 35–37.

28. Батир Ю. Г., Гримблат С. О. Моніторинг ринку сільськогосподарської продукції. Економічний простір. 2009. № 22/2. С. 131-136.

29. Мошин Ю. Н., Мошина А. Ю. Аналіз кон`юнктури споживчого ринку: навч. посібник. М.: Вид-во УРАО. 2004. 168 с.

ДолученняРозмір
PDF icon parkhomenko_1_2024_74-84.pdf514.31 КБ