Ви є тут

Імплементація засад циркулярної і «зеленої» економіки в стратегічне управління маркетинговою діяльністю інноваційно-орієнтованих підприємств у воєнний та післявоєнний періоди

 

У статті поставлено завдання проаналізувати маркетингову діяльність інноваційно-орієнтованих підприємств щодо забезпечення їх сталого функціонування на цільових сегментах ринку, встановити особливості розробки маркетингової стратегії інноваційного стартапу з урахуванням концепцій «Green Growth», циркулярної і «зеленої» економіки та сталого розвитку, запропонувати алгоритм просування екопродукції та екопослуг на ринку. Метою статті є дослідження тран-сформації бізнес-процесів інноваційно-орієнтованих підприємств у напрямі реалізації зазначених принципів сталого розвитку, циркулярної і «зеленої» економіки та розроблення на цій основі імплементаційних заходів щодо їх впровадження у маркетингову стратегію підприємства із урахуванням основних трендів розвитку суспільства на принципах Industry 4.0 та економіки знань, особливо в умовах воєнного та післявоєнного періодів. Аргументовано, що в цих умовах актуальності набуває побудова теоретико-методологічного базису забезпечення конкуренто-спроможності інноваційно-орієнтованих підприємств, зокрема, стартапів, шляхом розробки обґрунтованої маркетингової стратегії. Наголошено на необхідності переформатування маркетингової стратегії у бік формування «зеленого» іміджу (екобренду) підприємства, підвищення екологічної свідомості та екологічної культури менеджменту та персоналу компанії, постачальників, партнерів, споживачів та інших контрагентів. Запропоновано алгоритм маркетингового просування «зеленої» продукції авторського інноваційно-орієнтованого стартапу, який передбачає на першому етапі планування і постановку цілей просування продукції за SMART-принципом із урахуванням концепцій циркулярної і «зеленої» економіки, сталого розвитку тощо. Після цього формуються основні напрями стратегічного управління маркетинговою діяльністю, обирається релевантний маркетинговий інструментарій, проводиться реалізація відповідних заходів. На завершальному етапі здійснюється оцінювання ефективності проведеної кампанії, її окремих складових, проводяться коригувальні дії, а отримані результати в подальшому використовуються для планування і постановки цілей наступних кампаній. Доведено, що завдяки додержанню цього алгоритму реалізується трансформація бізнес-процесів у напрямі імплементації принципів сталого розвитку, концепцій «Green Growth», циркулярної і «зеленої» економіки у маркетингову стратегію інноваційно-орієнтованих підприємства з урахуванням трендів розвитку суспільства на принципах Industry 4.0 та економіки знань.

Ключові слова: «зелений енергетичний перехід», «зелене зростання», «зелений маркетинг», циркулярна економіка, «зелена економіка», маркетингова діяльність, стратегія маркетингу, інноваційне підприємництво, стартап, біопальне, сталий розвиток.

CПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Стратегія розвитку сфери інноваційної діяль-ності на період до 2030 року. Верховна Рада України: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-р#n12 (дата звернення: 18.08.2023).P маркетингу.

2. Стратегія «зеленого маркетингу» та чотири Українська бібліотека LibreTexts: URL: https://cutt.ly/xw93pg7G (дата звернення: 27.10.2023).

3. Гнатишин Л. Б., Дранус Л. С., Прокопишин О. С., Трушкіна Н. В. Трансформація підходів до мар-кетингового менеджменту підприємств агропро-мислового комплексу в умовах диджиталізації. Економічний вісник Донбасу. 2022. № 3 (69). С. 47-58. DOI: 10.12958/1817-3772-2022-3(69)-47-58.

4. Міжнародна програма EUREKA. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.

ua/ua/nauka/yevrointegraciya/mizhnarodna-programaeureka (дата звернення : 19.09.2023).EIT InnoEnergy.

5. Accelerating Sustainable Energy Innovations. (дата звернення: 15.10.2023).URL: https://www.innoenergy.com

6. We are Europe’s leading climate innovation initiative. EIT Climate-KIC. URL: https://www.climate-kic.org (дата звернення : 15.10.2023).

7. Find your peers at EIT Alumni. EIT Alumni. URL: https://eit.europa.eu/our-communities/eit-alumni (дата звернення : 15.10.2023).

8. Join Europe's Largest Digital Innovation ecosystem. For a Strong Digital Europe. Inclusive. Fair. Sustainable. EIT Digital. URL: https://www.eitdigital.eu (дата звернення: 15.10.2023).нологій.

9. Європейський інститут інновацій і тех- Європейський інститут інновацій і технологій. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/nauka/yevrointegraciya/ramkovi-programi-z-doslidzh... (дата звернення : 15.10.2023).

10. Horizon Europe Strategic Plan (2021–2024). European Commission. Directorate-General for Research and Innovation. Directorate A – Policy & Programming Centre. Unit Unit A.3 – Horizon Strategic Planning and Programming. 1st edition. Brussels, 2021. 96 р.

11. Програма з досліджень та навчання Євратом. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/nauka/yevrointegraciya/yevratom (дата звернення : 25.10.2023).

12. Кофанов О. Є., Зозульов О. В., Кофанова О. В. «Зелені технології» та маркетинговий інструмен-тарій у забезпеченні сталого розвитку підприємств гірничодобувної промисловості. Маркетинг і цифрові технології. 2023. № 2. С. 19−31. DOI: 10.15276/mdt.7.2.2023.2

13. Кофанов О. Є., Зозульов О. В., Кофанова О. В. Інноваційність і планування бізнес-проце-сів стартапів у контексті «зеленого енергетичного переходу». Маркетинг і цифрові технології. 2023. № 3. С. 95−114. DOI: 10.15276/mdt.7.3.2023.7

14. Прушківська Е. В., Шевченко Ю. О. Розвиток «зеленої економіки»: національний аспект. Бізнесінформ. 2013. № 3. С. 186–191. URL: http://business-inform.net/pdf/2013/3_0/186_191.pdf (дата звернення: 29.09.2023).

15. Рзаєв Г. І., Корольчук І. І. Управління мар-кетинговою діяльністю підприємства та напрями її удосконалення. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 5. С. 195-198. DOI: 10.31891/2307-5740-2019-274-5-197-200.

16. Миколенко І. Г. Напрями розвитку маркетингової діяльності сільськогосподарських під-приємств. Актуальні проблеми розвитку аграрних підприємств: монографія. Полтава: ПДАА, 2017. URL: https://www.pdau.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/4.1/196.pdf (дата звернення: 29.09.2023).

17. Hnatyshyn L., Prokopyshyn O., Trushkina N. Transformation of marketing activity of agricultural enterprises in the digital economy: Theoretical aspects. Digitalization and Information Society. Selected Issues: Monograph 53 / Edited by A. Ostenda, T. Nestorenko. Katowice: Publishing House of University of Technology, 2022. P. 361-372.

18. Пачева Н. О., Подзігун С. М. Організація маркетингового менеджменту в системі управління підприємством. Економіка та суспільство. 2022. № 38. С. 21-25. DOI: 10.32782/2524-0072/2022-38-21.

19. Kofanov O., Zozulov O., Solntsev S., Bazherina K. Dynamic decision-making framework for evaluating the market potential and success of innovative startups on the basis of a marketing research approach using R. Academy Review. 2023. № 2 (59). P. 202-217. DOI: 10.32342/2074-5354-2023-2-59-14

20. Касян С. Я. Енергоощадна цінність логіс-тичних та комунікаційних детермінант маркетингової діяльності високотехнологічних підприємств в електронному бізнесі: монографія. Дніпро: М-во освіти і науки України, Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка», 2020. 232 с.

21. Kasian S. J., Korablova K. Aspekty teoretyczne i metodologiczne kreowania marketingu mix przedsiębiorstw Europy Środkowo-Wschodniej. Моло-діжний науковий вісник Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара. Серія: «Економічні науки». Збірник наукових праць студентів, аспірантів та молодих вчених. Дніпропетровськ : Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара. 2015. № 4 (10). С. 4–12.

22. Приймак В., Гинда С. Роль інформації та інформаційних ресурсів у сучасній економіці Укра-їни. Вісник Львівського університету. Серія економічна. 2014. № 51. С. 16–21.23. Красноруцький О. О., Данько Ю. І. Розвиток маркетингу на ринку агропродовольчої продук-ції України: монографія. Харків: Вид-во «Майдан», 2009. 262 с.

24. Саєнко М. Г. Стратегія підприємства: під-ручник. Тернопіль: Економічна думка, 2006. 390 с.

25. Морозова М. Е. Стратегічне планування. Поняття і етапи стратегічного планування. Київ: Вид-во Університету менеджменту освіти, 2019. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718325/1/%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%BE%D... (дата звернення: 29.09.2023).

26. Кофанов О. Є., Писаренко Н. Л., Кофанова О. В. Інноваційність управлінських заходів та мар-кетингового інструментарію «зеленої економіки» в диджиталізованому суспільстві знань. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інсти-тут». 2023. № 26 С. 120-127. DOI: 10.20535/23075651.26.2023.287418

27. Бочко О. Ю. Основні підходи до визначення сутності кооперації в аграрній сфері. Наукові дослі-дження – теорія та експеримент 2007: матеріали третьої міжнародної науково-практичної конференції. Полтава, 2007. С. 30–33.3.

ДолученняРозмір
PDF icon kofanov_1_2024_153-164.pdf1.26 МБ