Ви є тут

Формування принципів державно-підприємницького партнерства в новому інституціональному порядку децентралізації

У представленому дослідженні узагальнено набуті світовою практикою принципи організації та практичної реалізації проєктів державно-підприємницького партнерства (ДПП) та обґрунтовано їх вплив на досягнення ефективних результатів партнерства держави і бізнес-середовища у вирішенні питань соціальної економіки в умовах децентралізації. У процесі дослідження автори використали системний та еволюційний підходи, на дотриманні яких формується сутнісне розуміння нової децентралізованої архітектоніки місцевого управління та інституціонального порядку розвитку ДПП для вирішення нагальних економічних і соціальних проблем регіону. Це потребує проведення дослідження в сукупності з виявленням різноманітних характерних ознак, прямих і зворотних зв’язків та залежностей, які виникають у процесі організації та реалізації проєктів ДПП у регіонах України. Сутність дослідження полягає в аналізі впливу певних принципів на ефективність кінцевого результату проєкту ДПП в процесі організації залучення державного та підприємницького капіталу для його реалізації. Практичний зміст визначається тим, що теоретико-методологічні положення, висновки та практичні рекомендації складають наукове підґрунтя для розроблення нової цілісної концепції формування інституціонального порядку організації державно-підприємницького партнерства на місцях в умовах децентралізації управління та дотримання їх на практиці. Проведений аналіз засвідчує, що ступінь дотримання певних принципів у організації і реалізації проєктів ДПП істотно впливає на його ефективність, сприйняття громадськістю та створює стимули для домінування в суспільному виборі партнера групи Патнема (ті, хто дбають, насамперед, про суспільні потреби), а не групи Олсона (ті, хто думають, насамперед, про власні потреби). Окреслені принципи полегшують можливість формування контролю використання бюджетних коштів з боку громадянського суспільства, мінімізують ризики та конфліктні ситуації між бізнесом і громадськістю. Висновки про здатність визначених принципів взаємодії державних інститутів і представників бізнес-середовища впливати на потенціал інклюзивних ринків підвищення добробуту, інновацій та інвестування в людей, вимагають від держави розглядати їх як критичні для економічного зростання, досягнення добробуту населення регіонів особливо в післявоєнний період. У новому інституціональному порядку з інклюзивними економічними й політичними інститутами розвиток ДПП має органічно вбудовуватись у загальну систему управління та бути цілковито підзвітним і прозорим.

Ключові слова: державно-підприємницьке партнерство, бізнес-середовище, приватний капітал, децентралізація, проєкти ДПП, інфраструктура, соціальна економіка, громадський контроль, самоврядування.

 

 1. Brock T. Public-Private Partnerships. Investopedia. 2021. URL: https://www.investopedia. com/terms/ p/public-private-partnerships.asp.

2. EUR-Lex Офіційний Журнал Європейського Союзу. Зелена книга щодо державно-приватного партнерства та законодавства Співтовариств про публічні контракти та концесії. 2004. URL: http:// eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=C ELEX:52004DC0327&-from=EN.

 3. Юхименко П. І. та ін. за заг. ред. д.е.н., професора О.А. Шуст. Державно-підприємницьке партнерство в умовах формування інституціонального порядку децентралізації: монографія. Біла Церква, БНАУ, 2022. 464 с.

 4. Барбір І. М. Залучення державно-приватного партнерства до місцевого економічного розвитку в умовах децентралізації влади в Україні. Вектори розвитку публічного управління в Україні. Львів. 2020. 98 с. С. 4-8. URL: http://www.lvivacademy.com/ download_2021/konferencia24112020.pdf.

 5. Безгін К. С., Панченко І. В. Формування інноваційно-активного середовища співтворчості: організаційно-управлінський аспект. Економiка i органiзацiя управлiння. 2019.  № 4 (36). C. 7-20.

 6. Борзенко О. О., Глазова А. Б. Спільні та відмінні риси цифровізації та віртуалізації світового фінансового ринку. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка. 2019.  № 18. С. 14-23.

7. Дергачова В. В., Кузнецова К. О. Державно-приватне партнерство як інституціональний інструмент інвестування економіки країни. Бізнес Інформ. 2018.  №1. С. 111–116. URL:  http://nbuv.gov. ua/UJRN/binf_2018_1_18.

8. Дідич О. Розвиток державно-приватного партнерства у сфері національної безпеки України. Вектори розвитку публічного управління в Україні. Львів. 2020. С. 19-23. URL: http://www.lvivacademy. com/ download_2021/konferencia24112020.pdf.

9. Круглов В. В. Розвиток державно-приватного партнерства в Україні: механізми державного регулювання: монографія. Харків: Вид-во ХарРІ НАДУ Магістр, 2019. 252 с.

 10.  Малін О. Л., Філіппова С. В. Цілеполягання, принципи та типологія інноваційно-орієнтованого розвитку державно-приватного партнерства. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. № 4. Том 2. С. 110-117. С. 114. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/ uploads/2021/03/21-2.pdf.

11. Трофимчук О. А. Державне регулювання економіки: теоретичне переосмислення в ХХІ столітті. Економiка та держава. 2020.  №  6. С. 206-212. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/6_2020/38.pdf. 12.  Квітка С.А. Публічно-приватне партнерство як дієвий механізм взаємодії влади та бізнесу. Аспекти публічного управління. 2015.  № 7-8. С. 47-56.

13.  Шевченко Д. В. Інвестиції в людський капітал як фактор підвищення конкурентних переваг економіки. Інноваційна економіка. 2021.  №  5-6. С. 51–57. С. 53. URL: file://C:/Users/TechnoPlus/ Desktop/818-1716-....pdf.

14.  Scientific management theory. URL: https:// cbpbu.ac.in/userfiles/file/2020/STUDY_MAT/POL_ SC/.pdf.

15.  Taylor F. W. The Principles of Scientific Management. Dover Publications. English. 2012/ 80 p. URL: https://www.perlego.com/book/111213/theprinciples-of-scientific-manageme....

16.  Васянович В. С. Історичні аспекти розвитку наукових принципів управління підприємством. Сучасний менеджмент: моделі, стратегії, технології: матеріали XXI Всеукр. щоріч. студент. наук.-практ. конф. За міжнарод. участю. 23 квітн. 2020 р. Одеса: ОРІДУ НАДУ. 2020. 642 с. С. 372–373. URL: http://www.oridu.odessa.ua/9/buk/Stud-konf-2020.pdf.

17.  Espen Solheim-Kile and Andreas Wald. Extending the Transactional View on Public–Private Partnership Projects: Role of Relational and Motivational Aspects in Goal Alignment. Journal of Construction Engineering and Management. 2019. Vol. 145. Iss. 5. URL: https://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/%28ASCE%29CO.1943.

18.  Wojewnik-Filipkowska A., Trojanowski D. Principles of public private partnership financing – Polish experience, Journal of Property Investment & Finance. 2012. Vol. 31. Iss. 4. P. 329-344. URL: file:///C:/ Users/TechnoPlus/Desktop/2013AW.FDT.PPP.Polishexperience.pdf.

19.  Продуктивний початок 2022 року в частині систематизації й гармонізації заканодавства України у сфері ДПП. АПП ДПП. 2022. URL: https://pppagency.me.gov.ua/uk/produktyvnyj-pochatok-2022-roku.

20. MirjanaPetković, DubravkaDjedović-Nègre, JelenaLukić.Public-Private Partnerships: Interorganizational Design as Key Success Factor. Managemen Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies. 2015.  No. 20 (77). Р. 01–11. URL: 314158263_ Public Private_Partnerships_Interorganizational_Design.

 21. PPP Processes and Institutional Responsibilities. PPP knowledgela. 2022. URL: https://pppknowledgelab.org/guide/ sections/28-ppp-processes-and-institutional-responsibilitie.

22. PPP Processes and Institutional Responsibilities. PPP knowledgela. 2022. URL: https://pppknowledgelab.org/guide/sections/28-ppp-processes-and-institutional-responsibilities.

 23. Carolina Lembo, Reinaldo Fioravanti, Gastón Astesiano, Rosane Lohbauer, Rodrigo Barata, Natasha Rosset. Fundamental principals in PPP laws: a revie w of Latin America and the Caribbean. Inter-American Development Bank. 2019. 267 p. URL: https://publications.iadb.org/publications/english/document/Fundamental_.pdf.

24. Mhamed Biygautane, Stewart Clegg, Khalid Al-Yahya. Institutional work and infrastructure public– private partnerships (PPPs): the roles of religious symbolic work and power in implementing PPP projects. Accounting, Auditing & Accountability Journal. Vol. 33. Issue 5. P. 1077-1111. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/AAAJ-04-20193982/full/pdf.

 25. Juri Matinheikki, Nader Naderpajouh, Guillermo Aranda-Mena, Sajani Jayasuriya, Pauline Teo. Befriending Aliens: Institutional Complexity and Organizational Responses in Infrastructure Public–Private Partnerships. Project Management Journal. 2021. Vol. 52 (5). Р. 453-470. URL: https://journals.sagepub.com/ doi/pdf/10.1177/8756972.

26. Principles for the public covernance of Public-Private Partnerships. OECD. 2022. URL: https:// www.oecd.org/governance/50254119.pdf.

 27. Bruce Byiers, Sebastian Große-Puppendahl, Huib Huyse, Anna Rosengren, Sarah Vaes. Principles for public-private partnerships – towards sustainability? Lessons from SAGCOT, healthcare in Lesotho, and Better Factories Cambodia. Discussion Paper 2016. No. 194. URL: https://ecdpm.org/wp-content/uploads/ DP194-Principles-PPP-Byiers-GrossePuppendahl-July-2016-ECDPM.pdf.

28. Citation: Wojewnik-Filipkowska A., Trojanowski D. Principles of public private partnership financing – Polish experience, Journal of Property Investment & Finance. 2012. Vol. 31. Iss. 4. P. 329-344. URL: file:///C:/Users/TechnoPlus/Desktop/2013AWF_ DT_PPPPolishexperience.pdf.

 29. Manal Fouad, Chishiro Matsumoto, Rui Monteiro, Isabel Rial, Ozlem Aydin Sakrak. Mastering the Risky Business of Public-Private Partnerships in Infrastructureю International Monetary Fund. 2021. Vol. 2021. Iss. 010. 61 р. URL: https://www.elibrary.imf. org/view/journals/087/2021/010/article-A001-en.xml.

30. Ali M. Mistarihi, Mohammad S. Al Refai, Bader Ayed Al Qaid, Marzouq A. Qeed. Competency Requirements for Managing Public Private Partnerships (PPPs): The Case of Infrastructure Projects in Jordan.International Journal of Business and Management. Vol. 7. No. 12. June 201. РP. 60-73. URL: https:// www.researchgate.net/publication/ 337826125_Competency_Requirements_for_Managing_Public_Private_Partnerships_PPPs_The_Case_of_Infrastructure_ Projects_in_Jordan.

 31. Joan Prats. The Governance of Public Private Partnership. A comparative analysis. IDB. 2019. 31 p. URL: https://publications.iadb.org/publications/ english/document/The_Governance_of_Public-Private_Partnerships.

 32. Anna Wojewnik-Filipkowska 1, Joanna Wegrzyn. Understanding of Public–Private Partnership Stakeholders as a Condition of Sustainable Development. Sustainability. 2019. No. 11. Р. 2-16. URL: file:///C:/Users/TechnoPlus/Desktop/sustainability-11-01194-v3.pdf.

33. Merzlov I. Public-private partnership: its relationship with regional competitiveness. Revista ESPACIOS. Vol. 41. No. 19. 2020.  P. 380-397. URL: https:// www.revistaespacios.com/a20v41n19/a20v41n19p28.pdf.

34. Про засади державної регіональної політики. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015. № 13. С. 90. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/156-19#Text.

35. Zverev A. Cis model public private partnership developing practical guidelines. Users. 2019. URL: file:///C:/Users/TechnoPlus/Desktop/law-in-transition-2019-english-cis-model-pip.pdf.

36. Zhe Cheng, Yongjian Ke, Amy Jing Lin, Zhenshan Yang. Spatio-temporal dynamics of public private partnership projects in China. International Journal of Project Management 2016.  No. 34 (7). РР. 12411251. URL: https://www.researchgate.net/publication/ Spatiotemporal_dynamics_of_public_private_partnership_projects_in_China.

37. Xuhui Cong, Li Ma. Performance Evaluation of Public-Private PartnershipProjects from the Perspective of Efficiency, Economic, Effectiveness, and Equity: A Study of Residential Renovation Projects in China. Sustainability 2018.  No. 10. РР. 2-21. URL:  C:/Users/ TechnoPlus/Desktop/sustainability-10-01951.pdf.

8. Marzouki M. M., Elyesnami M. O. Developing an integrated risk management system for evaluating PPP projects in Livya. Journal of engineering and applies science, 2019. Vol. 66. No. 5. PР. 635-657. URL: https://www.jeasonline.org/paper/1063/preview.

39. Domingo Penalver. Public-Private Partnerships 2.0: Value for People and Value for Future. World Bank. 2020. URL: https://blogs.worldbank.org/ppps/ public-private-partnerships-20-value-people-and-value-future.

40. Кruhlov V. V., Tereshchenko D. A. Public-private partnership as tool for developing regional labor potential. Nauka innov. 2019.  No. 15 (6).  PР. 5-19. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/ handle/123456789/174108/03-Kruhlov.pdf?sequence=1.

41. Daniel Marinus Maria Vermeer. Collective learning in strategic Public Private Partnership(PPP) procurement systems for social infrastructureю A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy at. The Bartlett School of Construction and Project Management University College London (UCL) London, 10 June 2019. URL: https://discovery.ucl.ac.uk/ id/eprint/10086561/1/PhD%20E-Thesis%20D.Vermeer%20UCL…20CLEAN.pdf.

42. Merzlov I.Y. Public-private partnership: its relationship with regional competitiveness Asociación público-privada: su relación con la competitividad regional. Revista ESPACIOS. 2020. Vol. 41.  No. 19. PР. 380-387. URL: https://www.revistaespacios.com/ a20v41n19/a20v41n19p28.pdf.

43. Prats Cabrera, Joan Oriol. (2019).The governance of public-private partnerships: a comparative analysis. Inter-American Development Bank. 31 p. URL: https://publications.iadb.org/publications/english/document/The_Governan... Partnerships_A_Comparative_Analysis.pdf.

44. Manal Fouad, Chishiro Matsumoto, Rui Monteiro, Isabel Rial, Ozlem Aydin Sakrak. (2021). Mastering the Risky Business of Public-Private Partnerships in Infrastructure.International Monetary Fund. 49 p. URL: file///C:/Users/TechnoPlus/DesktopDepartmen…0Public-Private%20Partnerships%20in%20 Infrastructure.pdf.

 

ДолученняРозмір
PDF icon yukhymenko_p._grynchuk_yu_2-2022.pdf503.55 КБ