Ви є тут
Фінансова спроможність територіальних громад України в умовах війни
Встановлено, що методичний підхід до визначення загального рівня спроможності територіальних громад є спрощеним, а тому надзвичайно мала частка громад з низьким рівнем спроможності (до 1 %). Запропоновано методичні підходи та алгоритм розрахунку фінансової спроможності усіх територіальних громад України за довоєнний 2021 і воєнний 2023 рр., на основі чого визначено, що кількість громад з позитивним (високим,оптимальним, задовільним) рівнем спроможності не змінилася.Одержані результати дозволяють зробити висновок про ефективну адаптацію бюджетної політики органів місцевого самоврядування щодо викликів воєнного часу.
Виявлено, що в умовах воєнного стану в країні відбувалася поляризація територіальних громад за рівнями фінансової спроможності: високого рівня зросла на 13,5 %, критичного – зросла на 36,8 %, але зменшилася частка спроможних громад із групи оптимального рівня на 6,3 %, задовільного - на 24,0 %, низького - на 8,9 %. Якщо у 2021 р. територіальні громади високого і критичного рівнів фінансової спроможності налічували 569 громад (до 40 % від загальної кількості 1438 громад), то у 2023 р. – 677 (47 %), або відбулося збільшення їх кількості на 19 %. Розраховано, що приріст полярних (високого і критичного рівнів) громад становить 108 одиниць і відповідає чисельності проміжних(оптимального, задовільного, низького рівня) громад, а кількісний склад діаметрально розташованих груп громад зріс на 7,5 %.
Встановлено, що в умовах війни посилюється диференціація територіальних громад різного функціонального призначення за рівнем наповнення місцевих бюджетів, зокрема, за 2021-2023 рр. дохідна частина бюджетів сільських територіальних громад зросла на 134,5 %, селищних і міських – на понад 128 %, м. Києва – на 121 %, обласних – на 113,5 %. Зроблено висновок, щонепропорційне зростання зумовлене збільшенням податку на доходи фізичних осіб за цей період на понад третину, а його частка у структурі доходів зросла з 60 % до 65 %, а також були реалізовані пропозиції щодо підвищеного на 4 % нормативу зарахування ПДФО до місцевих бюджетів (крім бюджету м. Києва) Наголошено, що російська агресія завдала суттєвих втрат соціальній інфраструктурі та промисловому потенціалу Київської
області, змусила велику частину населення стати внутрішньо переміщеними особами (ВПО) або стихійно мігрувати за кордон.
Після звільнення пристоличного регіону від окупантів, які тут знаходилися понад місяць, розпочалося відновлення об’єктів та інженерних мереж критичної інфраструктури, а потім - житлово-комунального господарства. Обґрунтовано, що ремонт пошкоджених та відбудова зруйнованих об’єктів може затягнутися на кілька років і основним гальмівним чинником є дефіцит фінансових та матеріальних ресурсів, нестача кваліфікованої робочої сили тощо.
Ключові слова: територіальні громади, фінансова спроможність, місцеві бюджети, місцеві програми, відновлення звільнених населених пунктів
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Про утворення та ліквідацію районів. Постанова Верховної Ради України від 17.07.2020
№807-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/807-20#Text
2. Мінінфраструктури: Понад 90% громад розробляють або вже затвердили стратегічні документи розвитку. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/mininfrastruktury-ponad-90-hromadrozrobliaiu...
3. Берданова О., Вакуленко В. Стратегічне планування місцевого розвитку: практичний посібник; Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні-DESPRO». К.: ТОВ «Софія-А». 2012. 88 с.
4. Бойко Н. І., Васильченко Г. В., Гірчак І. Я., Лукша Є. О., Оленковська Л. П., Парасюк І. Л., Ревенко Т. М., Серебрянська Д. М., Стасюк Р. П. Моделі місцевого економічного розвитку. Успішні практики. 2019. Проект ПУЛЬС: Асоціація міст України, вул. Січових стрільців, 73, 11 поверх, м. Київ, 04053. 141 с.
5. Глинський, Н. Характеристика поняття «місцевий розвиток» через призму трансформації національного господарства України. Економіка та суспільство, 2022. Вип. (38). URL: https://doi. org/10.32782/2524-0072/2022-38-39
6. Латко Ярослава. Щодо підсумків круглого столу «Планування відновлення територіальних громад і регіонів у контексті євроінтеграції України і воєнних викликів». URL: https://www. csi.org.ua/news/shhodo-pidsumkiv-kruglogo-stoluplanuvannya-vidnovlennya-terytorialnyh-gromad-iregioniv-u-konteksti-yevrointegracziyi-ukrayiny-ivoyennyh-vyklykiv/
7. Ткачук А., Кашевський В., Мавко П. Стратегічне планування в громаді. Київ: УКЦ «Легальний статус», 2016. 96 с.
8. Бабенко К. Є. SWOT-аналіз території як передумова формування стратегічного бачення її економічного розвитку. Економіка та держава. 2020. № 6. С. 126-130. DOI: 10.32702/2306- 6806.2020.6.126
9. Методика формування спроможних територіальних громад. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 № 214 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 34). URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/214-2015-%D0%BF#Text
10. Остапенко П. Критерії спроможної громади: досвід України. URL: https://decentralization. ua/news/17809
11. Список територіальних громад України станом на 01.02.2023 р. URL: https://uk.wikipedia. org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B8%D1%81% D0%BE%D0%BA_%D
12. Казюк Я., Венцель В., Герасимчук В. Оцінка фінансової спроможності територіальних громад за підсумками 2023 року. URL: https:// decentralization.ua/news/17881
13. Територіальні громади з критичним рівнем фінансової спроможності за підсумками 2023 року (182 громади). URL: https://decentralization. ua/uploads/attachment/document/1371/5._%D0%A 4%D1%96%D0%BD_%D1%81%D0%BF%D1%8 0%D0%BE%D0%BC_%D0%B7%D0%B0_2023_ %D1%80_ _%D0%9A%D1%80%D0%B8%D1%82 %D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9_ %D1%80%D1%96%D0%B2%D0%B5%D0%BD% D1%8C.pdf
14. Фінансова спроможність громад за 2023 р. Високий рівень. pdf. (495 громад). URL:https:// decentralization.ua/uploads/attachment/documen t/1368/1._%D0%A4%D1%96%D0%BD_%D1% 81%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BC_%D 0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B0%
D0%B4_%D0%B7%D0%B0_2023_%D1%80_- _%D0%92%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA %D0%B8%D0%B9_%D1%80%D1%96%D0%B2 %D0%B5%D0%BD%D1%8C.pdf
15. Городенська Людмила. Звіт про виконання плану діяльності за 2023 рік. URL: https:// klishkovetska-gromada.gov.ua/zvit-pro-vikonannyaplanu-diyalnosti-za-2023-rik-11-12-40-15-02-2024/
16. Комплексна економічна оцінка природних ресурсів; [за ред. М.А. Хвесика]. – К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2013. 264 с.
17. Хвесик М. А., Бистряков І. К., Клиновий Д. В. Фінансово економічний механізм реконструктивного розвитку України на засадах децентралізованого управління природними ресурсами. Економіка України. 2018. №3. С. 3-20.
18. Сундук А. М., Шашула Л. О. Капіталізація природних ресурсів як фактор розвитку фінансової системи України. 2 с. URL: https://conf.ztu.edu. ua/wp-content/uploads/2018/09/136.pdf
19. Рентна плата за користування природними надрами. URL: https://eiti.gov.ua/podatkoviplatezhi/rentna_plata_za_koristuvannya_nadr...
20. Земельний кодекс України. Закон України від 25.10.2001. № 2768-III . Офіційний вісник України. 2001 №46.
21. Онищук І. Аналіз місцевих бюджетів за 2023 рік. URL: https://hromady.org/analiz-miscevixbyudzhetiv-za-2023-rik/
22. Казюк Я., Венцель В., Герасимчук В. Порівняльний аналіз фінансової спроможності територіальних громад (на основі показників 2021 та 2023 років). URL: https://decentralization.ua/news/18171
23. Піддубний І. Як змінилися бюджети громад під час війни. Яка ситуація із надходженнями до місцевих бюджетів і де громади шукають додаткові доходи? URL: https://www.epravda.com.ua/ columns/2022/11/7/693539/
24. Програма Комплексного відновлення території Київської області на 2023-2027 роки. Затверджено рішення Київської обласної ради від 17 жовтня 2023 року № 726-21-VIII. 149 с. URL: https://kor.gov.ua/rishennia/zatverdzhenniaprohramy-kompleksnoho-vidnovl...
25. Про затвердження порядків з питань відновлення та розвитку регіонів і територіальних громад. Постанова Кабінету Міністрів України від 18.07.2023 № 731. Офіційний вісник України. 2023. №72.
Долучення | Розмір |
---|---|
shust_varchenko._6-30.pdf | 715.4 КБ |