Ви є тут

Досвід ідентифікації територіальних одиниць та управління розвитком сільських територій в Європейському Союзі та напрями його використання у вітчизняній практиці

Стаття присвячена узагальненню підходів до ідентифікації територіальних одиниць й управління розвитком сільських територій в ЄС та обґрунтування необхідності його використання у вітчизняній практиці. Встановлено, що за майже двадцятирічний підготовчий період було апробовано кілька різних підходів до ідентифікації сільських територій і територіальних одиниць (типологія на основі сітки 1 км2; типології на рівні LAU 2, зокрема, ступінь урбанізації та ін.; на рівні NUTS 3, зокрема, місько-сільська типологія та ін.), які були удосконалені і представлені в Методичному посібнику з територіальних типологій. На сьогодні ця методика є базовою при встановленні спільної статистичної класифікації територіальних одиниць (NUTS).

Узагальнено, що політику згуртування спрямовано на скорочення регіональних диспропорцій та сприяння економічній і соціальній згуртованості, а також територіальне зближення між державами-членами ЄС, яка проводиться з часу заснування ЄС – 1957 р. У 1992 р. було створено четвертий фонд політики згуртування – Фонд згуртування (ФЗ) для фінансування проєктів щодо покращення стану довкілля та транспортної інфраструктури в державах-членах, де ВНП на душу населення становить менше 90 % від середнього показника ЄС. Виявлено, що доповненням до інституційної архітектури стало формування у 2021 р. Фонду справедливого переходу, який відповідає парадигмі «зеленого» переходу ЄС.

Аргументовано, що європейські структурні та інвестиційні фонди (ЄСІФ) є основним фінансовим інструментом підтримки політики згуртування і включають такі складові: ЄФРР (Європейський фонд регіонального розвитку), ЄСФ (Європейський соціальний фонд), Фонд згуртування (ФЗ), Європейський сільськогосподарський фонд розвитку сільських територій (EAFRD) і Європейський фонд морського та рибного господарства (EMFF). Встановлено, що ЄФРР є найбільшим компонентом ЄСІФ, який зосереджений на сприянні економічній та соціальній згуртованості шляхом інвестування в інфраструктуру, інновації та підприємництво. Виявлено, що цей Фонд підтримує проєкти, пов’язані з транспортом, енергетикою, цифровою інфраструктурою, науковими дослідженнями та інноваціями, а також переходом до низьковуглецевої економіки. Наголошено, що цей фонд сприяє зайнятості, соціальній інтеграції та розвитку навичок населення. Розглянуто особливості фонду згуртування, який передбачає надання фінансової допомоги країнам-членам, що мають нижче значення ВНД на душу населення за певний граничний рівень. Встановлено, що цей фонд підтримує великомасштабні інфраструктурні проєкти у сферах транспорту, енергетики та навколишнього середовища. Водночас фонди EAFRD та EMFF підтримують розвиток сільської місцевості та рибальства, відповідно, сприяючи досягненню загальних цілей політики згуртування.

Доведено, що, починаючи з 2013 р., розроблення багаторічних програм розвитку сільських території країн ЄС було зосереджено на шести пріоритетах сталого розвитку: сприяння передачі знань та інновацій; підвищення конкурентоспроможності; сприяння організації продовольчого виробничого ланцюга й управління ризиками; відновлення, збереження і розвиток екосистем; підвищення ефективності використання ресурсів і перехід до низьковуглецевої економіки; сприяння соціальній інтеграції, скорочення бідності та економічний розвиток в сільській місцевості.

Проаналізовано Європейський «зелений курс», який має на меті зробити Європу першим кліматично-нейтральним континентом до 2050 року. Щодо сільського господарства і продовольства, то «зелений курс» передбачає заходи підвищення стійкості у землеустрої, виробництві та споживанні продуктів харчування, зокрема, за допомогою заходів, які будуть включені до стратегічних планів спільної сільськогосподарської політики. Визначено активності та практичні дії у вітчизняній практиці щодо створення умов до імплементації європейського досвіду ідентифікації територіальних одиниць та готовності брати участь у залученні фінансових асигнування в рамках діючих програм на основі імплементації нормативно-правового забезпечення та спроможності освоювати виділені фінансові кошти у повному обсязі.

Ключові слова: сільські території, територіальні одиниці, ССП - спільна сільськогосподарська політика, фонд згуртування, «зелений курс», пріоритети сталого розвитку, структурні фонди.

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Регламент Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 1059/2003 від 26 травня 2003 року про

встановлення спільної класифікації територіальних одиниць для статистики (NUTS). Прийняття Європейський Союз; Регламент № 1059/2003. Офіційний вісник Європейського Союзу від 21.06.2003. L 154. C. 1.

2. Про утворення та ліквідацію районів. Постанова Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/807- 20#Text

3. Про добровільне об’єднання територіальних громад. Закон України від 05.02.2015 №157- УІІІ. Офіційний вісник України. 2015. №18.

4. Методика формування спроможних територіальних громад. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2015. № 214. Офіційний вісник України. №33. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/214- 2015-%D0%BF#Text

5. European Commission. TERCET. URL: https://gisco services.ec.europa.eu/tercet/flat-files

6. Methodological manual on territorial typologies 2018 edition. Luxembourg: Publications

Office of the European Union, 2019. 132 р. URL: https:// ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/9507230/ KS-GQ-18-008- EN-N.pdf/a275fd66-b56b-4ace-8666- f39754ede66b?t=1573550953000

7. Goss S. Annex 2: Defining and measuring rurality. June 2013. 9 p. URL: https://www.undp.org/

sites/g/files/zskgke326/files/migration/ba/Annex-2--- Defining-and-Measuring-Rurality.pdf.

8. Функціональні типи територій у фокусі державної регіональної політики: методологія ідентифікації та інструментарій стимулювання розвитку: монографія; наук. ред. Сторонянська І. З. / ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2022. 492 с.

9. Консолідовані версії договору про Європейський Союз (вчиненого в Маастрихті сьомого дня лютого тисяча дев’ятсот дев’яносто другого року) та договору про функціонування Європейського Союзу (вчиненого в Римі двадцять п’ятого дня березня місяця року одна тисяча дев’ятсот п’ятдесят сьомого) з протоколами та деклараціями. Офіційний вісник Європейського Союзу від 30.03.2010. C. 83.

10. Мрак Моймір, Жубер Пьотр. Політика згуртування ЄС як основа регіонального розвитку держав-членів. URL: https://voxukraine.org/politykazgurtuvannya-yes-yak-osnova-regionalnogo-....

11. Що нового на 2021-2027 рік? URL: https:// ec.europa.eu/regional_policy/2021-2027_en#inlinenav 1.

12. Ливч Д., Шаіпова Ю., Костриба О. Що таке структурні фонди ЄС та що про них потрібно знати українцям. Європейська правда 10.05.2023. URL: https://www.eurointegration.com. ua/articles/2023/05/10/716135/.

13. Мрак Моймір, Жубер Пьотр. Спроможність освоювати кошти політики згуртування ЄС: концепція, досвід та отримані уроки. URL: https:// voxukraine.org/spromozhnist-osvoyuvaty-koshtypolityky- zgurtuvannya-yes-kontseptsiya-dosvid-taotrymani-uroky

14. Договір про заснування Європейської Спільноти (консолідована версія станом на 1 січня 2005 року). URL: https://ips.ligazakon.net/document/ mu57013?ed=1957_03_21

15. Жукова Н. В. Політика сталого розвитку сільських та урбанізованих територій. Регіональна політика Європейського Союзу [Електронний ресурс]: підручник за ред. Віктора Чужикова. К.: КНЕУ, 2016. 495 с.

16. Towards the Common Agricultural Policy beyond 2020: comparing the reform package with the current regulations. URL: https://www.europarl. europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/617494/IPOL_ BRI(2018)617494_EN.pdf

17. МакЕлдауні Джеймс, Россі Ракеле. Стратегічні плани ССП. Проблеми та прогнози щодо сільського господарства ЄС. URL:https://www.europarl. europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/690608/EPRS_ BRI(2021)690608_XL.pdf

18. Шибаєва Н. В., Квятко Т. М. Вектори рефорування САП ЄС на період 2021-2027 рр. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво, 2021. №5 (122). С. 8-13. DOI: https://doi. org/10.32840/1814- 1161/2021-5-2

19. Matthews A. The budgetary context for the CAP after 2020. URL:http://capreform.eu/ thebudgetary-context-forthe-cap-after-2020.

20. Key policy objectives of the CAP 2023-27.

21. URL: https://agriculture.ec.europa.eu/ common-agricultural-policy/cap- overview/cap- 2023-27/key-policy-objectives-cap-2023- 27_ en#:~:text=Key%20objective%3A%20promote%20 employment%2C%20grow th,bio%2Deconomy%20 and%20sustainable%20forestry

22. Sievidova I., Oliynik T., Chorna A., Vitkovskyi Y., Kvyatko T, Plyhun S. Problems and Prospects of Budgetary Financing of Social Protection in Ukraine. European Journal of Sustainable Development. 2021. No. 10 (2). P. 219–230. DOI: https://doi.org/10.14207/ ejsd. 2021.v10n2p219

23. Чуб А. В. Сучасні аспекти формування організаційно- економічного механізму розвитку сільського господарства України. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 2022. URL:https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022- 3-04-02

ДолученняРозмір
PDF icon shust_1_2024_6-27.pdf722.75 КБ