Ви є тут
Аналіз портфеля освітніх послуг аграрних закладів вищої освіти
Визначено види послуг аграрних закладів вищої освіти на основних ринках його діяльності – споживчому і ринку підприємств агробізнесу. Ці ринки відрізняються за моделями купівельної поведінки споживачів і специфікою надання послуг. На підставі узагальнення результатів дослідження виділено властивості освітніх послуг з урахуванням специфіки функціонування аграрних ЗВО.
Доведено наявність певних суперечностей щодо підготовки фахівців і вимог роботодавців та відзначено, що у зв’язку з цим вертикально інтегровані компанії холдингового типу почали активно вести підготовку фахівців аграрного профілю на власних потужностях. Сформовано напрями розвитку діяльності аграрних ЗВО з метою відповідності запитам роботодавців. Проведено аналіз портфеля освітніх послуг аграрних ЗВО в розрізі освітніх (освітньо-професійних і освітньо-наукових) програм, визначено його структуру за рівнями підготовки здобувачів і частки пропозицій від загальної кількості в продуктовому портфелі при розрахунках середньої величини пропозицій: ОП першого (бакалаврського) рівня вищої освіти – 44,0 %; другого (магістерського) рівня – 41,0 %, третього (доктора філософії) рівня – 15,0 %.
Встановлено, що аграрні університети розширили перелік ОП і спеціальностей вищої освіти, що свідчить про диверсифікацію освітньої діяльності й орієнтацію на використання ринкових можливостей: у портфелі ОП різного рівня є як традиційні для аграрного сектору, так і сучасні спеціальності (ІТ-технології, маркетинг, економіка, менеджмент, фінанси, банківська справа та страхування та ін.).
Актуальними напрямками розвитку для аграрних університетів є післядипломна освіта, що передбачає фахову перепідготовку та підвищення кваліфікації, а також запровадження програм Long Life Learning; розширення переліку послуг за рахунок англомовних ОП; створення ОПП, ОНП, технологій та інноваційних продуктів, просуваючи їх на ринок підприємств та впроваджуючи у практичну діяльність бізнесу тощо. Доведено, що компетенції аграрних університетів слід розглядати важливими елементами конкурентоспроможності і здатності створювати затребувані інноваційні ОП.
З урахуванням ролі аграрної вищої освіти для розвитку галузі та сільських територій визначено основні структурні елементи моделі системи освіти, а також ролі і заходи, на які університетам слід орієнтуватися при організації їх освітньої діяльності. Запропоновані заходи сприятимуть забезпеченню конкурентоспроможності освітніх продуктів аграрних університетів на відповідних ринках.
Ключові слова: аграрна освіта, заклад вищої освіти (ЗВО), компетенції, конкурентні переваги, конкурентоспроможність, освітня діяльність, освітня програма (ОП), портфель освітніх послуг.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Іванишин В. І., Бялковська О. А. Значення вищої освіти для розвитку сільських територій та формування сільських лідерів. Ефективна економіка. 2022. № 4. DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.4
2. Іванишин В., Дудзяк О. Аграрна освіта, як основний з ключових елементів розвитку сільських територій. Аграрна наука та освіта в умовах євроінтеграції. 2019. C. 171–172. URL: http://188.190.43.194:7980/jspui/bitstream/123456789 /9687/1/%D0%A2%D0%9A-19-2-171-172.pdf
3. Komives P. M., Pilishegyi P., Novak N., Nagy A.S., Korosparti P. The Role of the Higher Education in the Development of the Agriculture. International Journal of Information and Education Technology. 2019. Vol. 9. No 9. P. 607–612. DOI: 10.18178/ ijiet.2019.9.9.1275
4. Porter M. (1998). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press. 592 p.
5. Русецька Н. М., Демчук Л. І., Циганенко-Дзюбенко І. Ю. Формування професійних компетентностей у майбутніх фахівців з агроінженерії. Таврійський науковий вісник. 2023. № 131. С. 374 – 380. DOI https://doi.org/10.32782/2226- 0099.2023.131.47.
6. Кравець Р. А., Джеджула О. М., Ковальова К. В., Юмачікова О. М. Теоретичні й методичні основи формування лінгвосоціокультурної компетентності майбутніх фахівців аграрної галузі в контексті інтернаціоналізації ЗВО: колективна монографія. Вінниця: ТОВ «Твори», 2022. 392 с.
7. Saadvandi M., Abbasi E., Biemans H., Zarafshani K., Farhadian H. Identifying characteristics of a competence-based agricultural higher education system: a literature review. Agricultyral Education and Extension. 2023. DOI:10.1080/13892 24X.2023.2192706.
8. Офіційний сайт Національного університету біоресурсів і природокористування. URL: https:// nubip.edu.ua/node/44.
9. Wageningen University and Research. URL: https://www.wur.nl/en.htm.
10. Colorado State University. URL: https://www. colostate.edu/.
11. Mizzou University of Missouri. URL: https:// missouri.edu/.
12. OHIO University. URL: https://www.ohio. edu/
13. Офіційний сайт Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного. URL: http://www.tsatu.edu.ua/
14. Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. Вища освіта в Україні: зміни через війну. Аналітичний звіт. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.
15. Open Agro University. Kernel career. URL: https://career.kernel.ua/students-are- our-future/
16. Варченко О. М., Крисанов Д., Ф., Гринчук Ю. С., Рибак Н. О. Розвиток взаємовідносин аграрних університетів та бізнесових структур на основі довіри як інструменту підвищення конкурентоспроможності. Економіка та управління АПК. 2022. № 2. С. 112–123. DOI: 10.33245/2310-9262- 2022-177-2-112-123
17. Єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО). URL: https://vstup.edbo.gov.ua/
18. Василенко О. І. Управління конкурентоспроможністю аграрних закладів вищої освіти на ринку освітніх послуг: дис. Біла Церква: БНАУ, 2023. 292 с.
19. Boya Ren, Hongzhi Wang, Jianzhong Li, Hong Gao. (2017). Life-long learning based on dynamic combination model. Applied Soft Computing. Vol. 56. P. 398–404. DOI: 10.1016/j.asoc.2017.03.005.
20. Maria Hercz, Ference Pozsonnyi, Nikolett Flick-Takacs (2020). Supporting a Sustainable Way of Life-Long Learning in the Frame of ChallengeBased Learning. Discourse and Communication for Sustainable Education. Vol. 11 (2020). P.45 –64. DOI: 10.2478/dcse-2020-0018
Долучення | Розмір |
---|---|
vasylenko_2_2023-137-145.pdf | 646.54 КБ |